Dag 14 naar Graskop

Zuid-Afrika, Thaba Chweu Local Municipality

Vandaag na een ontbijt met ons laatste brood en yoghurtjes vertrekken we weer. We hebben een rit van 140 km voor de boeg, maar zullen er zeker lang over doen. Binnen het park mag je niet harder dan 50 km per uur en we gaan niet via de asfaltweg zoals gisteren middag vanuit Skukuza, maar over een zandpad. Dat gaat dus nog langzamer, maar we hopen zo nog wel wat dieren te spotten voor we Kruger verlaten.

Ook vandaag zien we weer een hoop gieren, er is geen dag voorbij gegaan in het Kruger park zonder dat we deze beesten gezien hebben.
We rijden het eerste deel weer langs de Sabie rivier en stoppen nog een keer als we nijlpaarden zien. Er is een kleintje bij, die achter zijn moeder aanschuifelt.

De kudu's keren zich om als we aan komen, jammer het zijn mooie dieren, maar ze laten ons alleen hun achterwerk zien. Ook erg lekker weten we, maar deze vakantie geen kudu voor ons op tafel.
Daarna zien we een vogel op de grond scharrelen, het beest is best groot, het blijkt de Hadada Ibis te zijn. Een luidruchtige vogel, vooral gedurende de avond- en morgenschemering. Het geluid is een hard en rauw klinkend ha-ha, ha-dà-ha. Daar komt ook zijn Afrikaanse naam vandaan. Van dichtbij kunnen we zien dat zijn vleugels bronskleurig zijn met een metaalglans.

We zijn bijna het Kruger Park bijna uit, maar zien op de valreep nog een groepje Afrikaanse wilde honden slapen in een droge rivierbedding. Wat een mazzel.

Via de Phabeni Gate verlaten we het park om over twee dagen terug te keren maar dan een stukje Noordelijker.

Als we het park verlaten stoppen we bij Hazyview om te tanken. Daarna rijden we verder de provincie Mpumalanga in. De naam betekent ‘plaats waar de zon opkomt’. Deze provincie is vooral bekend om de Panoramaroute, waar de plateaurand die een uitloper is van de Drakensbergen abrupt eindigt en op sommige plekken een hoogteverschil van honderden meters heeft met het ‘laëveld’ oftewel de vallei het lage veld. Het uitzicht vanaf de rand is op heldere dagen adembenemend. In de diepte ligt het Kruger Park waar we hierna nog een paar dagen zullen verblijven. Op de Panoramaroute die we morgen gaan rijden liggen een aantal bezienswaardigheden die de moeite van het bezoeken waard zijn; Blyde River Canyon, God’s Window, Bourke’s Luck Potholes, Pilgrims Rest en talloze watervallen.

Vanmiddag gaan we alvast wat watervallen bezoeken voor we naar Graskop gaan. De route er naar toe wordt steeds mooier en groener hoe meer we richting Graskop komen. Hier draait het niet meer om de dieren. We bezoeken eerst de Mac Mac Falls. Op het parkeerterrein bij de waterval is een grote bbq gaande van de plaatselijke politie, dat horen we van de wachter die op het parkeerterrein van de waterval staat. Het picknickterrein is voor hen gereserveerd, maar we willen niet picknicken alleen een kijkje nemen bij de waterval. We kunnen dus gewoon parkeren en doorlopen. Als we bij de waterval staan is er nog niemand. We maken wat foto's en dan komt er een gezin die ook foto's wil maken. Danny biedt aan om van hen samen een foto te maken, zodat ze allemaal tegelijk op de foto staan. Ze kijken wel wat verbaasd, maar geven aan dat graag te willen. Of die verbaasde reactie te maken heeft met het feit dat zij donker zijn en wij niet weet ik niet, maar in Zuid Afrika zie je beide rassen niet vaak mixen of met elkaar in gesprek gaan.

We rijden naar de Lone Creek Falls toe. De watervallen zijn allemaal vrij dun, maar het is er mooi.

We rijden weer verder en besluiten ook de Forest Falls nog even mee te pakken, maar het gravel pad is vrij slecht en Danny rijdt voorzichtig.

Als we in Graskop zijn, moeten we nog een stukje verder rijden richting Pilgrim's Rest voor we bij onze accomodatie Zur Alten Mine zijn. Als we er bijna zijn zien we een opstopping, eengekantelede vrachtwagen met boomstammen of houten planken of zoiets. Maar we hebben geluk en staan precies bij de oprit naar ons overnachtingsadres. We hoeven dus niet aan te sluiten.

We eten op aanraden van de eigenaar van onze accommodatie bij Glas House, die hebben van alles en je eet bij de geur van peteroleum lampen, stinkt behoorlijk. Maar ze hebben Boboti en het is heerlijk.