Dag 3 door de bergen naar Setti Fadma

Marokko, Sti Fadma

Vandaag willen we over een pas rijden door de Atlas richting Ouarzazate. Op internet heb ik gelezen over de spectaculaire, hoge en smalle Tizi n Test en deze pas lijkt ons veel mooier dan de wat bredere en drukkere Tichi n Tichka pas.

We vertrekken na een heerlijk ontbijtje en rijden in een lekker zonnetje richting het oosten. Voorbij Oulad Berhil gaan we de doorgaande weg af en richting de Tizi n Test. We rijden door een mooi groen gebied met veel boomgaarden. Langzaam stijgt de weg en rijden we de bergen in. Het is een geweldige weg. Weer ontzettend weinig verkeer en we kunnen stoppen waar we willen om van het uitzicht te genieten. Echt een aanrader deze route, niet voor mensen met hoogtevrees of bang voor afgronden zonder reling, maar dit vinden wij juist leuk. We genieten enorm tijdens de rit. Helaas wordt het weer in de loop van de middag bewolkter en dreigender en als we grotendeels over de pas heen zijn begint het te regenen. Best hard ook op een gegeven moment en het water stroomt her en der over de weg. We slaan af richting hét wintersportgebied van Marokko, het zicht wordt slechter nu er ook nog mist opkomt. Dit is het hoogst gelegen skigebied in Afrika, maar als we aankomen in Oukaimeden regent het nog steeds en we besluiten daarom verder te rijden. Bij de Ourika Valley schijnt het ook mooi te zijn heb ik gelezen dus we gaan kijken of het daar wel droog is.

Als we bij de vallei aankomen slaan we af naar Setti Fadma. We rijden langs de Ourika rivier naar Setti Fatma en deze weg is bezaaid met eettentjes en cafés en het is er druk met dagjesmensen. Ze staan aan en soms zelfs in de rivier, er zijn geïmproviseerde hangbruggen om naar de overkant te komen en wij gaan op zoek naar een slaapplaats.

We rijden helemaal naar het einde en stappen daar uit om rond te kijken. Het is erg leuk om de drukte hier te zien na de rit door de Atlas waar we maar een enkeling zijn tegen gekomen.

Terugrijdend stoppen we een paar keer bij wat hotelletjes maar de prijzen op de borden buiten vinden we wat te hoog. Uiteindelijk stoppen we bij een hotelletje dat er uitgesproken uitziet. Ik moet denken aan een barbapapa huis. Als ik uitstap en naar de deur loop, gaat er boven een raam open en een man steekt zijn hoofd naar buiten. Het blijkt een Belg te zijn die hier in z'n eentje woont en enkele kamers verhuurt. Het is goedkoop, € 20 per nacht en we mogen binnen zelf een kijkje nemen om een kamer uit te kiezen. We kiezen uiteindelijk voor een kamer met eigen badkamer, ook al was de kamer die je via een dakterras kon betreden ook geweldig. We betalen de man en hij biedt ons iets te drinken aan. Hij roept een jongen die hier werkt en die komt meteen met drie biertjes aan. We merken al wel dat het niet zijn eerste biertje is vandaag, maar de eigenaar is ontzettend vriendelijk en begint te vertellen over hoe hij hier terecht is gekomen en hoe geweldig het leven in Marokko is.

Na ons gezamenlijk biertje willen we ergens wat gaan eten en de man noemt de naam van één van de vele restaurantjes hier aan de rivier. We stappen in de auto en rijden weer een stukje verder, maar we kunnen de naam niet zo snel ontdekken. We stoppen op een gegeven moment bij wat wij denken dat het restaurant is wat hij bedoelt en gaan daar naar binnen om iets te eten. Het eten is goed, maar ik ontdek dat het dopje van mijn flesje water niet meer goed afgesloten is. Waarschijnlijk hebben ze het oorspronkelijke mineraalwater vervangen door kraanwater, maar ik heb later nergens last van gekregen, dus dat valt weer mee. Wel iets om voortaan alert op te zijn.

Inmiddels is het hartstikke donker en we rijden voorzichtig weer terug naar ons overnachtingsadresje. Het lijkt wel of de eigenaar reikhalzend naar onze terugkomst heeft uitgekeken, want ook nu moeten we weer wat van hem drinken. We gaan in zijn woonkamer zitten en dezelfde jongeman van eerder komt weer met bier en wijn aangelopen. Zo wordt het uiteindelijk later en later en we moeten echt opstaan om een einde aan het gesprek te maken. De eigenaar zegt wel dat hij het hier naar zijn zin heeft, maar het lijkt ook of hij eenzaam is en blij met de gasten die bij hem verblijven. We zijn de enigen die hier vannacht slapen, dus hij zal het anders ook wel niet druk hebben. Toch vreemd, want het is echt een leuk adresje om te blijven slapen en zeker voor dit geld.