Dag 14 een reisdag richting ABQ

Verenigde Staten, Otero County

OK, we zijn vannacht een keer wakker geworden van een trein en ik hoorde luide muziek vanuit een auto, maar het viel reuze mee met het geluidsoverlast. We hebben eigenlijk heerlijk geslapen, beter dan bij Leadburg Dam State Park om eerlijk te zijn.

Om 9 uur rijden we weg om wat aanvullende boodschappen te doen bij Albertson’s. We zijn eerder fan geworden van deze supermarktketen, maar als we in Alamogordo de Albertson’s binnen lopen is het niet wat we gewend zijn. We kopen wat vlees voor de bbq, een broodje en wijn en gaan weer weg. Geen heerlijke dingen gezien hier, het leek wel of de winkel nog gevuld moest worden op dit tijdstip.

Vandaag willen we proberen zo dicht mogelijk bij Albuquerque te komen. De vraag is nog of we langs VLA (Very Large Array) willen of dat we dit overslaan. VLA is een heel groot veld met enorme satellietschotels. De grootste die er zijn en er staan er ontzettend veel bij elkaar wat behoorlijk indrukwekkend is. Je mag er tussen door lopen en als je geluk hebt dan zie je ze ook nog eens tegelijk draaien. Het is echter wel een stuk uit de richting en zo’n 150 km omrijden.

We stellen de beslissing nog uit en bezoeken eerst onderweg McGinn’s Pistachio Tree Ranch.

Je kunt hier pistachenootjes, olijfolie en wijn proeven in de winkel bij de boomgaard. We lopen het winkeltje in en proeven eerst de verschillende smaken nootjes. Van erg hot tot zoet. Uiteindelijk valt de keuze op de pistachenootjes knoflook/uien smaak en rode chili met limoen.
De wijnproeverij slaan we over om 10 uur ín de ochtend 😉.

Zo’n half uur verderop slaan we weer van de hoofdweg af om de Three Rivers Petroglyphs Site te bezoeken. Dit is een van de weinige locaties in het Zuidwesten en je kunt bijna nergens zo dicht bij de rotstekeningen komen als hier. Sterker nog je kunt er overheen lopen, als je kwaadwillend bent. In totaal zijn er hier bijna 20.000 tekeningen gevonden. De wandeling langs en tussen de rotsen met tekeningen door is zo’n halve mijl. We klimmen het heuveltje op en lopen langs verschillende paadjes langzaam naar boven tussen de rotstekeningen door. Overal waar je kijkt zie je wel een tekening of krabbel.

Het tweede trail naar een deels uitgegraven prehistorisch dorp slaan we over, we willen nog meer bezoeken vandaag. Inmiddels is het 12 uur en we besluiten bij de volgende stop te lunchen.

De volgende stop is Valley of Fires Recreation Area net ten Westen van Carizozo. Dit park ligt naast de Malpais (=slecht land) Lava Flow te liggen. Zo’n 5.000 jaar geleden barstte Little Black Peak uit en de omgeving overstroomde met gesmolten steen. Het parkje ligt op een soort van eilandje tussen de gestolde lava. De lava bedekt een gebied van meer dan 6 bij 9 km en is 45 à 50 meter dik.

We gaan lekker op een picknickbank zitten onder een afdak om te lunchen en als we klaar zijn lopen wenog even naar het hoogste punt om vandaar over de lavavelden heen te kijken.

Als we op de kaart kijken besluiten we VLA over te slaan en een stukje terug te rijden naar Carizozo om zo noordelijk te rijden richting de Manzano Mountains. Die route is mooier dan via Soccorro en naar Albuquerque en onderweg zijn er nog een aantal ruïnes te bezoeken van oude dorpjes (pueblo’s).

De afslag naar de eerste ruïne Gran Quivira missen we finaal. Er staat geen duidelijk bruin bord maar een kleine wit bordje en als je het kunt lezen dan ben je al voorbij de afslag. Keren is hier geen optie, dus we rijden door tot aan Corona. Nee niet de ziekte en ook geen biermerk, maar een stadje met maar een paar huizen. Het stelt niet veel voor, maar hier draaien we de weg af naar Willard. De weg die nu volgt is een fijne landweg. Geen vrachtwagens meer die je willen inhalen, af en toe een plaatselijke boer dat is het zo’n beetje.

De weg begint door de heuvels maar als je die over bent is het landschap weer vlak en de weg recht.
Er staat een behoorlijke zijwind en hier zien we voor het eerst aan alle horizonten windmolens staan. We voelen ook meteen waarom 😉.

Ook het dorp Willard stelt niet veel voor. Danny wil wel kort stoppen voor een rookpauze. Als hij de camper stil zet staan we voor een gedenkteken van iemand die is omgekomen met de naam…. Danny. Je raadt het al we zijn een paar meter verderop gaan staan.

Tegen 10 voor 4 komen we voorbij de tweede ruïne Quarai, en wat staat er op het bord om 4 uur gesloten. OK, ook deze slaan we over. Het is wel de vakantie van de gesloten bezienswaardigheden op deze manier.

We rijden door naar het Manzano Mountains State Park, het is nog een kleine 20 minuten en we hebben genoeg gereden voor vandaag.

Bij het state park aangekomen zien we dat bijna alle plekken gereserveerd zijn. We zijn wat verbaasd en vinden nog net twee plekken waar geen briefje bij hangt. Maar hoe het hier werkt is een beetje onduidelijk ook een oudere man die voorbij komt geeft aan dat hij het niet helemaal snapt. Hij staat hier al een paar dagen en een aantal plekken blijven gewoon leeg ook al zijn ze gereserveerd, geeft hij aan. Het beste is de camphost te vragen. Terug bij de ingang staan we het papiertje met envelopje in te vullen als de camphost komt aanrijden en haar John Deer karretje. Het blijkt een vriendelijke vrouw en we komen er achter dat de twee lege plekken altijd leeg gehouden worden voor de hosts. Maar omdat we maar één nacht blijven mogen we wat haar betreft best op één van de plekken staan.
Zodoende staan we nu voor $10 op plekje 15 onder de bomen op een heel mooi gelegen camping.

Terwijl we aan de drank zitten komt een stel voorbij gelopen waar we mee in gesprek raken. De man heeft ook in Duitsland gewoond als Amerikaanse militair. We komen deze vakantie alleen maar mensen tegen die in Europa hebben gewoond of er geboren zijn lijkt het wel.

Voor diegene die geïnteresseerd is, we hebben tot nu toe 1.307 mijl (ca. 2.090 km) gereden.

Zag die lava er indrukwekkend uit?

Anke 2022-04-30 20:42:27

Hoi Anke, Bijzonder om te zien hoe breed en lang zo'n stroom is. Gisteren (30 april) weer op een andere plek ook tussen de lava doorgelopen. Echt bijzonder hoor.