Dag 17 Een grote krater en een ongeluk

Verenigde Staten, Klamath County

Vanmorgen waren we als laatsten weg, iedereen om ons heen heeft zachtjes opgebroken en is vertrokken.
We hebben in het zonnetje zitten ontbijten en zijn daarna naar Paulina Peak gereden. Nou daar zijn we niet gekomen, dat deel van het park is niet toegankelijk voor campers, maar we zijn wel naar de Big Obsidian Flow gereden dat ook deel uitmaakt van Newberry National Volcanic Monument.

Dat was toch wel weer bijzonder, misschien zelfs nog beter dan het deel van Lava Lands dat we gisteren hebben bezocht. Hier zijn we naar de top van de lavastroom geklommen, viel wel mee een mijltje heen en weer en het was prachtig. Delen van de lava zijn nu gestold zwart glas geworden terwijl andere delen juist heel poreus en licht bruin van kleur zijn.
We kletsen nog wat met een ouder echtpaar dat nieuwsgierig is naar onze herkomst en het hoe en waarom we hier zijn. Na een tweede ontmoeting op de Flow zelf groeten we ze vriendelijk en gaan weer op pad.

We willen de Cascade Lakes Scenic Byway rijden. Dit is een mooie route en beter dan de 97 rechtstreeks naar Crater Lake, wat een drukke weg is dat. Bij de afslag van de 97 naar Sunriver slaan we af. De weg gaat eerst door bossen en als we de echte Scenic Byway opdraaien zien we de enorme berg Mount Bachelor. Echt een prachtig gezicht, met op de top veel sneeuw. De skiliften doen het niet, maar we zien toch wel wat snowboarders langs de kant van de weg. De mensen gaan op eigen houtje naar boven om nog te genieten van de sneeuw.

Als we verder rijden zien we keer op keer meren afgewisseld met stukken lava. De lavastromen zie je soms tot bijna op de weg, het lijkt of de weg er omheen is aangelegd. We gaan bij Elk Lake van de weg af om te lunchen. We rijden een gravelpad op en na een kwartier hobbelen stoppen we bij een parkeerplaatsje aan een klein strandje. Het is even steken en manoeuvreren, maar uiteindelijk staan we. We zijn de enigen met een camper. Wij trekken onze vesten aan, want de zon verdwijnt net achter een wolk, maar op het strandje zitten mensen in hun badkleding, bikkels hoor. Terwijl ik uitstap stoot ik knoerhard mijn enkel tegen de bak van de camper, godver…. Geen pretje.
We lunchen aan de picknick tafel met uitzicht over het meertje waar allerlei mensen met peddelboards, bootjes en kano’s bezig zijn. De zon komt weer tevoorschijn en meteen is het hartstikke warm. Niet zo warm als in Nederland, want daar schijnt het tropisch te zijn, maar we blijven nog even zitten om te genieten.

Als we terug hobbelen komt een truck ons tegemoet, de jongen lacht en wiebelt met zijn hand waarvan de duim en pink zijn uitgestoken. Daarbij toetert hij ook nog vrolijk. Geen idee wat dat handje betekent, maar hij is vast onder de indruk van je stuurmanskunsten omdat je de camper hier hebt gekregen, grap ik.

De rest van de route blijft mooi met her en der lavabrokken en meertjes, als we het laatste deel naar Crater Lake opdraaien is het een lange saaie weg. Gelukkig zijn we een half uurtje later bij de Noord ingang van Crater Lake, de west rim is open. Dankzij onze jaarpas voor de parken hoeven we geen entree te betalen, $25 is het anders.

Bij het eerste viewpoint stoppen we en we zijn niet de enigen, het is best druk eigenlijk. Het smeltwater van de sneeuw die hier nog ligt stroomt over de parking.
Danny is behoorlijk onder de indruk van de krater met het knalblauwe meer. Ik had foto’s gezien, dus ben voorbereid. We maken de verplichte foto’s. Als de zon schijnt en de hemel strak blauw dan is het meer diepblauw, nu zijn delen blauw maar drijft er af en toe een wolk over. Geen nood, we gaan proberen hier te slapen op de camping en dan kunnen we morgenochtend nog een keer kijken. We rijden naar een volgend viewpoint vlakbij het eiland in het meer; Wizard Island. Weer maken we foto’s en zijn we verbluft door het uitzicht.

We rijden weg en zijn nog geen 5 minuten op pad, of ik zie twee pick-up trucks een paar fietsers inhalen. Ze komen op onze weghelft en het is hier smal zodat we niet kunnen uitwijken. Met de eerste truck gaat het net goed, idioot, hij rijdt de fietsers bijna van de weg. De tweede truck is zo nog idioter en volgt zijn voorganger, hij ontwijkt de fietsers net maar raakt onze buitenspiegel, knal en ja hoor kapot.... het is iets over vieren.
Danny stopt en loopt de weg op om te kijken waar de schuldige blijft. Die stopt iets verderop in een pull out, Danny komt met de brokstukken van de zijspiegel terug en rijdt achteruit op de smalle weg naar de truck. Een Amerikaan in een gewone auto snapt het niet en blijft op de weg achter Danny staan, weer zo één met verkeersinzicht. Uiteindelijk snapt ze het en haalt in, maar niet zonder commentaar.

De veroorzaker wil in eerste instantie geen gegevens uitwisselen, ontkent alles en zegt zelf geen schade te hebben, alleen een barst. Ja daar trappen we niet in, foto maken van zijn kenteken, flinke discussie langs de kant van de weg. Danny dreigt de politie te bellen en uiteindelijk geeft hij zijn verzekeringspapieren en rijbewijs Gelukkig maar want we hebben helemaal geen bereik 😅. Danny maakt foto’s en R.J. McQueen (we weten zijn naam nu) maakt foto’s van onze papieren.

We vertrekken weer, wat nu, hoe krijgen we een politierapport? Daarnaast moeten we Cruise America binnen 24 uur inlichten, maar nergens hebben we bereik. We besluiten door te rijden naar de Mazama Village Camping, hopelijk hebben ze daar plek en weten zij raad.
De viewpoints laten we voorlopig maar even zitten, dat zien we morgen wel, nu eerst belangrijkere dingen. Danny ziet veel te weinig met alleen een rechterbuitenspiegel, maar we moeten toch door.

Helaas is de camping vol en nog steeds geen bereik, dan maar buiten het park proberen, daar hebben we misschien wel bereik. We stoppen bij Annie Creek Snow Park, ik weet dat je hier gratis kunt overnachten. Het is inmiddels half 6 en we stoppen er mee voor vandaag. Ook hier helaas geen bereik, maar het is inmiddels later en we hebben geen idee waar we een politiebureau kunnen vinden. Zonder internet valt dat ook niet mee.

Danny komt er wel achter dat het onderste deel van de spiegel nog heel is en hij kan dat deel terug plaatsen. Het bovenste deel is aan gruzzels en op het plastic na, dat Danny van de weg heeft gehaald, ligt de rest nog op de rand van Crater Lake.

Na een aantal vruchteloze pogingen om Cruise America te bellen slingeren we de bbq aan. Na het eten proberen we nog een laatste keer Cruise America te bellen, dit keer lukt het. Gedeeltelijk dan, want de verbinding valt af en toe weg, maar het is gemeld. De dame aan de telefoon geeft aan dat ze ons een bericht zal sturen, omdat de verbinding zo slecht is. Prima, dat deel is opgelost. Na wat speurwerk op internet zie ik dat we waarschijnlijk ook bij de rangers terecht kunnen voor een politierapport. Jammer dat we dat niet eerder wisten, dan hadden we dat in het park al kunnen regelen. Het antwoordapparaat van het rangerstation geeft echter aan dat ze slechts tot 4 uur bereikbaar zijn. Nou dan was het eerder ook niet gelukt aangezien we pas iets na vieren het ongeluk hadden.

Op het snow park waar we staan, komen meerdere mensen aanrijden, de meesten vertrekken weer na een korte pauze. Uiteindelijk slapen er nog drie andere auto’s en een campertje op het parkeerterrein. Het mooiere deel onderaan tussen de bomen en bij het riviertje was al bezet door een vijftal voertuigen. Daar sta je wel beter, maar dit is zeker niet slecht. Op het parkeerterrein staan 2 vuurkorven c.q. bbq’s en er is een chalet met picknickbanken incl. een heuse houtkachel voor als het koud is.

Om half tien kijken we nog even naar de foto’s van vandaag. We gaan er vroeg in, geen idee wat we morgen allemaal nog moeten regelen.