Dag 15 de Panorama route

Zuid-Afrika, Graskop

We lopen naar het grote huis op het terrein voor ons ontbijt dat inbegrepen is. Na een uitgebreid ontbijt kunnen we er weer tegenaan en stappen in de auto. We gaan het deel van de panorama route rijden ten Noorden van Graskop.

We beginnen met The Pinnacle Rock

Daarna volgt God's Window. God's Window is mooi met name omdat we kraakhelder weer hebben, daardoor is het uitzicht spectaculair. Een stukje naar boven klimmen en dan loop je in het “regenwoud” dat is dan ook erg leuk. Het is i.d.d. een stukje regenwoud en het ruikt ook zo. Het uitzicht daar is ook weer erg mooi.

Vervolgens bezoeken we twee watervallen, de Lisbon Falls en Berlin Falls. Berlin Falls is wel aardig, niet spectaculair maar leuk om even te zien. Het zal ook zeker schelen dat Zuid Afrika de grootste droogte sinds het starten van de metingen meemaakt.

De Bourke’s Luck potholes zijn daarna aan de beurt en ook dit blijkt erg mooi te zijn. Wel “druk en toeristisch” maar dat hoort er soms bij.
Het is een kloof waar de Blyde rivier doorheen stroomt en waar de Treur rivier bij komt, deze heeft allemaal cilindrische gaten uitgesleten, wat er erg mooi uitziet. De naam Bourke’s Luck potholes en de namen van de rivieren komen uit de kolonisten tijd. In het kort: Bourke is op expeditie en verdwaald. Zijn team constateert dit bij een bepaalde rivier. Deze noemen zij sindsdien de Treur rivier. Ze wanen hem dood, maar vinden hem later levend bij de potholes waar de Treurriever in een andere rivier stroomt. Omdat ze erg blij zijn dat de best man nog leeft en weer gevonden is noemen ze de andere rivier de Blijde rivier.
We genieten van de mooie locatie en we lopen rond via de bruggetjes.

We beginnen best trek te krijgen, want het is al ruim na enen. Vreemd genoeg vindt je langs de Panorama route eigenlijk geen restaurantjes of zo. Wellicht in de dorpjes zelf, maar die zien er nou niet echt uitnodigend uit. Opeens zien we een bordje staan van een restaurantje. Bij Potluck Boskombuis stoppen we dus voor de lunch. Hier schijn je lekker Afrikaans te kunnen eten heb ik op internet gelezen.
We slaan af, een gravel weggetje op en gaan eerst de Treur rivier over en vinden aan het eind de parkeerplaats van Potluck Boskombuis. Hete is een open lucht restaurantje aan de Treurrivier (wat overigens niet meer als een beekje is), waar ze op de Braai echte Afrikaanse gerechten maken. Dus veel Mealipap (maispap), met diverse stews (ook met wild). Maar goed, het is heerlijk, de stew dan, niet de maispap, die hebben we niet geprobeerd.

Daarna volgen de Drie Rondawels nog. We zijn hiermee aan de rand van de Drakensbergen, die hier vrij spontaan stoppen en overgaan in het laëveld (lage veld) van Kruger Park. Maar voordat de bergen overgaan in het lage veld, heeft de Blyde river een gigantische kloof uitgesleten in de bergen. Zo groot dat het de op 2 na grootste kloof te wereld is. Grand Canyon en Fish River canyon (Namibië) gaan hem voor. De Grand Canyon hebben we nog nooit gezien, maar Fish River Canyon wel. De 3 Rondawels zijn “toppen” die er met enige fantasie uitzien als authentieke Afrikaanse hutjes vandaar de naam “Rondawels”. Het uitzicht op de hutjes is mooi, hoewel het een beetje heiig is. Danny en ik hebben er niet zoveel zin meer in. Van een afstandje bekijken we de drie rondavels en maken een foto en we draaien om.

Als we terug zijn bij Graskop doen we boodschappen bij de SPAR voor de bbq vanavond. Op het terrein van Zur Alten Mine staat een gebouwtje met twee grote gemetselde bbq's, daar gaan we gebruik van maken. Als we de boodschappen in het huisje hebben gezet besluiten we toch ook nog even naar Pilgrim's Rest te rijden. Dat ligt een eind verderop aan de weg waar ons huisje aan staat. Het zou een “authentiek” goudzoekersdorpje moeten zijn. We rijden via een bochtige weg naar het dorpje maar daar aangekomen rijden we er even doorheen en hebben het dan wel gezien. Het stelt niet zoveel voor en we stoppen daarom maar niet.