Dag 5 naar Saguaro National Park

Verenigde Staten, Pima County

Vanmorgen weer vroeg wakker. We blijven nog even liggen, maar om 6 uur houden we het niet meer uit en stappen uit bed. Als Danny buiten staat komen er een paar konijntjes voorbij gehupt en in de struik naast onze camper zoemt een kolibrie. Het is verder nog heel rustig.
We wassen ons en besluiten meteen te vertrekken naar Saguaro NP ten Westen van Tucson.
We rijden eerst langs het dumpstation op de camping. Ook hier zijn we de eerste, pas als we klaar zijn komen er drie enorme campers en trailers aan.

Onderweg naar Tucson willen we het Kitt Peak Observatory bezoeken, maar voordat we daar zijn rijden we eerste anderhalf uur door Tohono O'odham Nation gebied. De armoede is hier van de huizen af te lezen.

We stoppen onderweg bij een historical marker, op bordjes staat informatie over een historisch feit, maar het is niet heel interessant. Wel vindt Danny een mobiele telefoon met Cubaanse ID kaart, een beetje verscholen onder een bosje op een oude verroeste velg. Wie weet is het voor iemand die illegaal de grens over probeert te steken of een drugskoerier… Het kan ook zijn dat onze fantasie op de loop gaat met ons. We hebben de spullen maar snel terug gelegd. In dit gebied zie je overal border patrol rijden en politiewagens.

Als we de afslag naar Kitt Peak bereiken staat op een bord aangegeven dat het gesloten is voor publiek, wat jammer. We rijden daarom door naar de Gilbert Ray Campground om een plekje te vinden voor vannacht. Voor we daar zijn gooien we de tank nog maar eens vol bij de Chevron in Three Points, de benzine is hier iets goedkoper; $4,39. Zo’n campertje heeft behoorlijke dorst dus we tikken $ 115 af voor een halve tank.

Bij Gilbert Ray Campground aangekomen worden we geholpen door twee behulpzame dames. We krijgen een behoorlijk grote plek met een beetje schaduw toegewezen. Omdat het al aardig warm begint te worden, rijden we meteen door naar het Saguaro Visitor Center. Daar worden we vriendelijk te woord gestaan door een ranger die ook tips geeft voor andere bezienswaardigheden rondom Tucson. Het is inmiddels te warm voor een grote wandeling, dus rijden we de scenic Bajada loop drive.
Dit park vinden we mooier dan Organ Pipe Cactus NM, maar dat komt misschien omdat we daar met onze camper niet rond mochten rijden.

We maken onderweg de nodige foto’s en stappen uit voor een korte wandeling om de petrogliefen te bekijken. Vanuit Signal Hill hebben we ook een mooi uitzicht over de vallei en heuvels met cactussen.

Na de loop drive besluiten we het Arizona Sonora Desert museum te bezoeken. Als we daar aankomen is het half 3 en na overleg met de man aan de kassa, laten we onze plannen varen. We komen morgenochtend terug. Dan hebben we meer tijd voor het bezoek en zijn de dieren actiever, en wij waarschijnlijk ook, omdat de temperatuur dan beter is.

Plan B de studio’s bezoeken van Old Tucson. We rijden voorbij de camping richting Gates Pass, maar als we aankomen, staan ook daar allemaal borden dat het gesloten is. We hebben geen geluk vandaag. Het is inmiddels na drieën en we geven het op.

We rijden naar de camping waar we met een glas wijn en een baco de middag afsluiten. Een brutaal kuifhoentje (Cambell’s squail) komt steeds op bezoek, hij nadert ons zelfs tot op 1,5 meter.

Ik werk ons verslag wat bij en Danny download de foto’s. Het lijkt wel een werkvakantie 😉.

Om 7 uur steekt Danny de bbq aan en ik maak een schotel met aardappeltjes, paprika en courgette voor op de bbq.

Gaat goed met mij door de zeer deskunkige en uitstekende verzorger. Mooie verslagen om te lezen, een paar fotokes erbij zou het completiseren oei oei moeilijk woord. Houdoe uit een zonnig breda