Dag 20 verkennen Marakele NP

Zuid-Afrika, Thabazimbi Local Municipality

Vandaag verhuizen we naar de andere kant van het park. Tlopi Tented Camp bestaat ook uit self-catering safaritenten, maar dan bij de Apiesrivierpoort Dam. Er zijn geen hekken, dus het wild kan dicht bij je tent komen, spannend! Dat de weg er naar toe alleen voor 4x4 geschikt is klopt niet, ook wij kunnen er gewoon komen.

Vandaag zien we wel dieren, niet heel spectaculair, maar dat komt wellicht omdat we al veel gezien hebben de laatste weken. We doen eerst nog een grote ronde over de Kudu drive aan deze kant van het park. We zien een paar wratten zwijnen rennen na een struisvogel en een hertachtige en besluiten daarna weer naar het rolhek-met-knop bij de tunnel te rijden.

Dit deel van het park is bergachtiger en trekt ons meer. We klimmen weer omhoog naar het Lenong Viewing Point in de hoop op nog betere vergezichten, maar helaas het is vandaag te bewolkt. Maar ondeweg zien we marmotten, schattige bokjes en apen.

Op de weg weer naar benden zien we een Witkapbijeneter, een zeldzame vogel met een wit voorhoofd, een rode keel, een zandbruine borst, groene vleugels, een zwarte band boven de lange, gebogen snavel. Deze vogel eet voornamelijk - je voelt 'm al aankomen - bijen. Als er niet voldoende bijen zijn eten ze ook andere vliegende insecten. De vogels leven in een hechte groep van zo'n 20 vogels. We hebben het geluk er één te kunnen fotograferen vandaag en hoe. Hij blijft mooi poseren.
We rijden een rondje om de Tlopi dam, spotten daarbij nog wat gestreepte mangoesten. Kodige dieren en besluiten daarna naar onze tent voor vanavond te rijden. De tent ligt super met uitzicht over het water bij de dam. Er is een tent om te slapen en douchen en een aparte tent om te eten met de keuken en eettafel. Helaas begint het net te regenen als we er zijn, we gaan in het glazenhuisje zitten van de keuken en kijken naar buiten over het meertje. Een brutale 'kip' komt op de ruit tikken, om aan te geven dat zij ook naar binnen wil. Het is nat buiten, maar we laten haar toch maar niet binnen. Als de bui over getrokken is gaan we alsnog bbq'en. Het was een heerlijke dag vandaag.