Dag 8 naar de Todgha kloof

Marokko, Melaab

We doen het rustig aan en als we gaan ontbijten zien we dat het ontbijt buiten is rondom het zwembad. Terwijl we zitten te eten besluiten we dat we geen zin hebben in een overnachting in de woestijn en een kamelenrit zien we ook niet meer zitten. We hebben een aantal jaar geleden in Egypte bij Aswan al eerder op een kameel gereden en wat zullen we daarover zeggen; het was leuk voor een keer. Het hobbelt erg en we hadden beiden een zere bips 😉. Wat wel heel bijzonder was, was het opstaan en gaan zitten van de kameel terwijl je op z'n rug zit. Je hebt dan het idee dat je achter- cq. voorover eraf kukelt.

We nemen afscheid van Merzouga en besluiten vandaag al naar de Todgha kloof te rijden. We rijden vandaag wederom door een gevarieerd landschap. Eerst gaan we richting Erfoud en niet lang nadat we onderweg zijn stuiten we op een rijtje serieuze 4x4's. Dat lijkt me nou wel wat voor een andere keer, met een groepje of zelf off road door de woestijn. Erfoud rijden we uit door een mooie poort.

We rijden verder over een bijzondere weg, iets lager dan het omringde land. Je ziet de breuklijn naast de weg liggen van het hogere gelegen land. Het wordt steeds groener, dorpjes met palmboomplantages, weer een hele mooie rit.

Als we bij Tinghir zijn slaan we af richting de Todgha kloof. Dit is echt een indrukwekkende omgeving. Daar waar de kloof het smalst is is het drukker, diverse Marokkaanse mensen zijn een dagje uit en staan in en rond het water dat door deze smalle kloof stroomt. Veel buitenlandse toeristen zien we niet.
We stoppen om ook bij het water te kijken en van de omgeving te genieten. Sommige mensen zijn overgestoken en liggen op de rotsen aan de overkant. Ze hebben van alles bij aan eten en drinken, het lijkt me niet echt comfortabel. Iedereen zoekt op zijn of haar manier afkoeling.

Twee jongetjes vragen of ze de auto mogen wassen, dus laten we ze hun gang gaan. Van een afstandje kijken we hoe ze half bakken wat emmertjes water over de auto gooien. Steeds weer teruglopend naar de rivier om hun emmertjes te vullen. Echt schoon zal de auto niet worden zonder doek of zeem 😄. Als ze klaar zijn geven we ze wat geld en we stappen in om de kloof verder af te rijden. Er staan wat kraampjes langs de wanden van de kloof en er is een hotel restaurant Yasmina in het nauwste gedeelte van de kloof maar we rijden eerst door, nieuwsgierig naar wat deze kloof verder te bieden heeft.

De weg is geweldig, zo gauw we uit het smalle gedeelte rijden wordt het rustiger. Hier zien we her en der nog wel een verdwaalde auto maar het zijn er niet veel. De mensen uit de auto's zien we bij de rivier zitten met het hele gezin of tegen een helling op klimmen. Na een hele mooi weg komen we weer in een dorpje aan en als we er doorheen gereden zijn, zien we dat de weg verandert in gravel. Er staat een camper met Duits kenteken die ook lijkt te twijfelen en we stoppen.

De Duitsers stappen uit en terwijl we aan de praten zijn komt er een hele roedel kinderen aangerend uit een huis in de verte. Het gebruikelijke 'stylo, bonbons' verhaal begint weer, maar we geven aan dat we niets bij hebben en we blijven praten met het Duitse stel. Zij durven het met hun camper niet aan om verder te rijden. Er ligt wel een weg, maar het is niet te zeggen hoe slecht die wordt en waar de weg naar toe gaat. Het ziet er ook niet al te best uit, de weg dan, de omgeving is schitterend.
Ook wij besluiten om te draaien. We zwaaien naar de Duitsers en gaan eens kijken of er een kamer vrij is in het hotel in de kloof. We rijden weer langs dezelfde weg terug. Dit is een mooi deel om te rijden met al die rotsen en bergwanden, geen straf dus.

Na een half uurtje zijn we weer in de kloof en we lopen op ons gemak naar het hotel. Er blijkt inderdaad nog plek te zijn, wel helemaal bovenin en zo komen we uit in een kamertje op het dak van het hotel. Wel bijzonder, want het is een enorm dakterras met in de vier hoeken een klein gebouwtje. Eén van die hokjes, wij zitten linksvoor is voor ons. Het is niet zo groot, maar heeft alles douche, bed en een schitterend uitzicht zo bovenop, dus we zijn meer dan tevreden.

We parkeren de auto op een plek aan de zijkant van het hotel op aanwijzing van het personeel en gaan beneden op het terras wat drinken. De zon en de dagjesmensen zijn langzaam aan het verdwijnen. Het wordt rustig in de kloof en dan gaan we binnen in het hotel wat eten. De ramen staan allemaal open en het waait lekker een beetje door. Het doet een beetje aan een Berber tent denken met alle kussens en tapijten. Ook nu eten we weer heerlijk. Wat eten betreft is Marokko echt een ideaal land.