Dag 1 we vertrekken

Nederland, Breda

Van deze reis heb ik destijds geen verslag geschreven, maar met behulp van de foto's maak ik een overzicht van onze route en de belevenissen onderweg.

Een kort overzicht van de kosten voor deze reis:
vliegtickets € 851,08
parkeren Brussel € 84
Wildcard (parkenpas) € 171,60
Autohuur € 715
Accommodaties € 1.278,61

We hoeven deze keer eens niet midden in de nacht op te staan, als we om 12.30 uur bij de parking in Brussel zijn is dat vroeg genoeg. De vlucht vertrekt pas later in de middag. We vliegen eerst naar Caïro, daar zullen we overstappen op het vliegtuig naar Johannesburg.

Tijdens de vlucht raken we in gesprek met onze achterburen, een jonge vrouw die met haar zoontje en vader op bezoek gaat bij familie in Egypte. Aardige mensen en als we uitstappen nemen we afscheid en wensen ze ons een leuke vakantie.

We hebben 3 uur de tijd voor onze tweede en laatste vlucht vertrekt. Wel moeten we eerst weer door de douane. Ze controleren iedereen uitgebreid, de papieren en paspoorten worden nauwkeurig bekeken en als er iemand ongeduldig wordt en probeert voor te dringen, wordt er kordaat opgetreden. Wat er precies aan de hand is weten we niet, maar een man is het duidelijk niet eens met de gang van zaken en uit zijn ongenoegen in het Arabisch. Voor ons dus helaas niet te volgen 🤨.

Verder is het een saaie bedoening op deze luchthaven, deels omdat we hier 's avonds laat zijn aangekomen en er dus geen winkeltjes meer open zijn. Maar tot Danny zijn grote geluk hebben ze er wel een rookruimte.

Het tweede deel van de reis gaat geweldig. Het toestel is half leeg en omdat we redelijk achterin zitten zijn er allemaal lege stoelen om ons heen. We verkassen allebei snel naar een tweepersoons zitplaats voor ieder. Nu zitten we niet naast elkaar maar achter elkaar, en kunnen daardoor gaan liggen. Ook anderen volgen ons voorbeeld en al snel zijn er geen vrije bankjes meer over.

Wat ons betreft is Egypt Air een aanrader, plek zat, eten goed, het enige uitzonderlijke is het bidden voor vertrek, dat is weer eens wat anders. Ook leuk om een keer mee te maken, ieder land heeft zo zijn eigen gebruiken.

Het is inmiddels laat, we vliegen 's nachts en zullen morgenochtend om 6.30 uur ongeveer aankomen op Johannesburg. De rest van de vlucht kunnen we gelukkig een beetje slapen door onze tweezitsbankjes.