Dag 14 Nog meer John Day Fossil Beds Units

Verenigde Staten, Wheeler County

Na een heerlijke rustige nacht in Fossil om 9 uur weer op pad. We hebben besloten toch beide andere units te bezoeken, ook al houdt dat in dat we Bend vandaag niet zullen bereiken. Het is nog een kleine twee uur rijden naar de Sheep Rock Unit.

Onderweg komen we steeds meer fietsers tegen, in Spray blijkt er een wielerevent te worden gehouden. Er staan honderden puktentjes op het grasveld in het dorp. Het is een hele happening. Allemaal recreatiewielrenners die de weg af fietsen naar de Sheep Rock Unit en daar omkeren. Onderweg bij Kimberly is er een stopplaats waar ze eten en drinken hebben klaar staan voor de dorstige fietsers. De weg lijkt de hele tijd bergafwaarts te gaan, dat moet nog een hele toer zijn om dat hele eind terug te fietsen.

Als we bij Sheep Rock aankomen, stoppen we eerst bij Cathedral Rock. Daar raken we aan de praat met een stel in een kleine kampeerbus. Zij werkt in een staatspark in Oregon en hij is ranger. Zij heeft een busje aangeschaft en woont daarin. Een stuk goedkoper dan een flat of huis. Zij hebben gisteren ook door het slechte weer gereden om hier te komen, maar bij hen was het zelfs zo slecht dat ze gestopt zijn omdat ze niets zagen door de hagel en regenbuien.

Daarna wandelen we bij de Blue Basin Trailhead de kortere wandeling Island in Time. En hele mooie wandeling blijkt, bij het eind punt sta je tussen mooie gekleurde rotsformaties. We ontmoeten twee oudere vrouwen van top tot teen in outdoor kleding met bijbehorende hoeden. Ze vragen of we een foto van hen willen maken. Ze zijn al drie weken op pad en hebben nog geen foto van hen samen. Het stel komt oorspronkelijk uit Californië maar is nu gepensioneerd en verhuisd naar Oregon. Ze wonen in Medfort en hebben nu tijd om overal heen te reizen. Later bij de Painted Hills komen we ze weer tegen nog steeds in dezelfde safaristijl look.

Bij de Cant Ranch is het omkeerpunt voor de wielrenners en wij parkeren er om de historische ranch te bekijken. Helaas is de woning gesloten, maar buiten bij de stallen staan nog veel oude gebruiksvoertuigen en werktuigen. Twee fietsers spreken ons aan, ze zijn de hekkensluiters en nemen nog wat te eten van de standjes van de wielerorganisatie voordat ze de boel weer inpakken.

Volgende en laatste stop bij Sheep Rock is het visitor center. Al met al ook een leuke stop, hier liggen allerlei fossielen die in de omgeving zijn gevonden en wordt uitgelegd hoe de diverse rotslagen zijn ontstaan miljarden jaren geleden.

We rijden verder en gaan op weg naar The Painted Hills, het is al 2 uur, dus veel verder zullen we vandaag niet meer geraken. Onderweg stoppen we nog even in Mitchell, het enige bewoonde plekje tussen de twee units. Het enige hotel staat te koop en we gaan de lokale winkel even binnen om iets te snacken te kopen. Op een paar granol bars na hebben we vandaag niets op. Het is een echte winkel van Sinkel, er is echt van alles te koop, maar voor vers fruit en groentjes moet je niet hier zijn. De broccoli is geel en de paprika’s zijn aan het verschrompelen. Wel zijn ze weer uitermate vriendelijk en met een busje nootjes lopen we weg. Die hebben een lange houdbaarheid en kunnen nog even mee.
Het dorpje ziet er aardig uit en is een leuke stop. Er is zelfs een cafeetje met gezellig terrasje waar mensen wat zitten te drinken. Als we het dorp uitrijden zien we op de valreep nog een B&B, concurrentie dat zal toch niet de reden zijn dat het hotel te koop staat?

Tegen half drie rijden we de Painted Hills Unit binnen. Er staat dat de trails na de Painted Hills overlook niet aangeraden worden met een grote RV, maar de weg blijkt prima begaanbaar ook met onze camper. We rijden tot aan de laatste trail vandaag. Favoriet blijft echter de eerste trail, jammer dat de zon steeds achter de wolken verdwijnt, maar we kunnen af en toe een glimps van de zonnestralen op de gekleurde heuvels opvangen.

De Carroll Rim trail lopen we niet, ik heb gelezen dat het de inspanning niet waard is op internet. Wel rijden we naar de andere drie trails en ook de Painted Cove trail en de Red Scar Knoll trail zijn zeker de moeite waard.

Het is jammer van de zon die steeds achter dikke wolken verdwijnt maar het is zeker een leuke dag geweest. Als we wegrijden begint de zon weer te schijnen. Als we ons boondockplekje bereiken, zetten we de stoeltjes buiten en genieten in de zon na met een lekker wijntje en een bacootje.

Het is een geweldige plek, af en toe rijdt er nog een auto voorbij die terugkomt van de Painted Hills maar voor de rest is er niemand in de buurt. Op de achtergrond kabbelt een beekje en je hoort alleen de vogels fluiten. Zo meteen de bbq aan en dan ons laatste vlees lekker grillen met een salade. We zijn bijna door onze voorraden heen, morgen maar even inkopen doen in Madras of Bend. We zijn er nog niet aan uit of we rechtstreeks naar Smit Rock State Park en Bend rijden of eerst nog via Madras waar je een privé collectie oude vliegtuigen en auto’s kunt bezoeken. Daar in de buurt moet ook nog een Alpaca farm zijn. De hele vakantie nog geen lama gezien, Alpaca’s mogen daarom eigenlijk niet ontbreken 😘.

Als het weer begint te regenen dooft Danny het kampvuur en ga ik naar binnen om wat te schrijven en de foto’s te downloaden op mijn laptop.

Al met al een geweldige dag. De Blue Basin trail in de Sheep Rock Unit vonden we om eerlijk te zijn waarschijnlijk het meest indrukwekkend, maar dat komt ook omdat je daar bijna alleen bent en helemaal omringd door de prachtige rotsformaties.
Veel mensen gesproken die we her en der tegen kwamen en tips gaven voor bezienswaardigheden in de omgeving. We zien wel wat we allemaal kunnen zien en anders moeten we nog een keer terugkomen.