Naar Camagüey

Cuba, Camagüey

Danny is de nacht goed doorgekomen, geen problemen meer gehad gelukkig dus we gaan weer op pad. Vandaag weer wat kilometers maken, zo'n 275 en omdat de afstand naar Bayamo te groot is voor één dag, tenminste dat vinden wij, hebben we een tussenstop ingelast in Camagüey. Niet veel bijzonders op de planning vandaag we rijden door een gebied van suikerrietplantages met een oude trein en toren. Vanuit die toren werd vroeger gekeken of iedereen wel hard genoeg doorwerkten 🙄.

Als we in Camagüey aankomen gaan we direct naar het hotel. Het is al later in de middag en we hebben het wel gehad. Danny is nog niet topfit. We hebben een kamer op de eerste verdieping aan de voorkant van het hotel. Uit ons raam kijken we de straat in vol bedrijvigheid. Ziet er buiten toch wel leuk uit en we trekken eropuit. Camagüey staat vol witte koloniale gebouwen, we zien pleinen met kerken en smalle kronkelende straatjes waar we rond struinen. In de straat van ons hotel aangekomen, het is al wat later inmiddels, wordt er praktisch onder ons balkonnetje een varken geroosterd. Gewoon naast de stoep, op straat 😁.

We frissen ons op en gaan in het donker op zoek naar een restaurant. Ik heb wat recensies gelezen op internet (in Nederland, want hier heb je niet tot nauwelijks bereik) en we wandelen op ons gemak langs één van de adresjes die ik had genoteerd. Het ziet er goed uit, luxe voor ons doen, maar in Cuba is alles anders, dus dat zegt niets. We kunnen buiten aan een tafeltje zitten tussen wat andere toeristen.

Terwijl we eten wordt het steeds drukker op straat, verrassend druk vinden we, voor een stadje waar verder geen noemenswaardige bezienswaardigheden zijn. Wat blijkt vanavond is er een optocht. Na het eten wachten we tussen de mensen op wat gaat komen.

Waarom de optocht plaatsvindt wordt ons niet echt duidelijk Carnaval, of een theaterfestival dingetje, maar leuk is het wel om te zien.
Als het hoogtepunt van de optocht erop lijkt te zitten, en iedereen zich op een nabij gelegen plein heeft verzameld om te luisteren naar de muziek, kijken we naar wat dansers. We maken het echter niet laat, want morgen hebben we nog een langere rijdag voor de boeg en daarna gaat het reistempo een paar dagen omlaag.

We slapen in Hotel Colon voor € 18 pp.