Dag van vertrek uit Costa Rica

Costa Rica, Río Segundo

Zoals gezegd gaat de wekker om 7.30 uur, maar we zijn voor die tijd al wakker. We douchen en kleden ons snel aan zodat we op ons gemak kunnen ontbijten. We kletsen nog wat met de eigenaresse die vraagt hoe we Costa Rica vonden en dan gaan we bepakt en bezakt op weg naar het kantoor van Thrifty.

Daar aangekomen staan er twee Oost-Europese mannen voor ons aan de balie en horen we hoe hen extra verzekeringen worden aangesmeerd. We wachten netjes op onze beurt en achter ons staat inmiddels een Franstalig Canadees stel. De Canadees spreekt wel Engels zijn vrouw echter niet. Gelukkig spreek ik ook wel wat Frans, dus betrek ik haar ook een beetje in het gesprek. De man is nog steeds kwaad over een autowissel aan het begin van hun vakantie. De kosten voor benzine zijn doorberekend door Thifty omdat de eerste auto, die kapot was, niet afgetankt is ingeleverd.

Ervaren autohuurders als we zijn, zijn wij niet voor één gat te vangen en of ze het nu ruiken of voelen, we leveren dus zonder gekkigheid en bijbetalingen de auto in en gaan naar buiten om in het shuttlebusje te stappen. We moeten even wachten op het Canadese stel en niet veel later rijden we naar de luchthaven. De man zit nog steeds te mopperen over Thrifty. Op de luchthaven aangekomen blijken we met dezelfde vlucht naar Canada te vliegen, dus we houden elkaar een beetje gezelschap. Maar ook best vermoeiend omdat zijn vrouw geen Engels spreekt, na drie weken alleen Engels en Spaans gesproken te hebben valt het mij tegen om om te schakelen naar weer een andere taal. In het vliegtuig zitten ze ergens anders dus kunnen we gewoon Nederlands praten.

Ook nu vliegen we deels met Air Canada Rouge, ditmaal 5 uur naar Montreal. We zitten nu wel bij elkaar, maar het blijven krappe plekjes. Geen aanrader dus, gelukkig vliegen we het tweede deel wel met een regulier Air Canada vliegtuig.

Op Montreal wacht het Canadese stel ons nog op om afscheid te nemen en dan gaan we weer naar een rij om door immigratie te gaan. Er staat een korte rij en er wordt een tweede loket geopend als we aankomen lopen. Daarna lopen we wat gangen door en komen bij een soort van douane. Een Duits meisje rent ons voorbij, bang om haar aansluiting te missen. Ze wordt echter teruggeroepen door een medewerker die aangeeft dat ze gewoon moet aansluiten. Later blijkt dat ze in hetzelfde vliegtuig zit als ons, dus de stress was helemaal niet nodig.

We staan na een vlucht van 6,5 uur weer op Belgische bodem en gaan op zoek naar onze koffers. Daarna is het nog even zoeken naar de juiste bus die ons naar Discount Parking kan brengen. Een eerste buschauffeur waar ik het aan vraag is erg onvriendelijk, maar een andere chauffeur geeft aan dat we met hem mee kunnen. Hij rijdt eigenlijk alleen maar naar P1 maar geeft aan dat hij ons wel vlakbij parking 2 uit zal laten stappen. Dat is dan weer erg vriendelijk en de kou trotserend, want ooh wat is het weer koud hier, lopen we 10 minuutjes later nog het laatste kleine stukje met de koffers naar de parking.

Daar aangekomen doet ons parkeerkaartje vreemd. De slagboom wil niet open, maar in het hokje van de parking zit iemand die voor ons de slagboom handmatig opendoet nadat ik heb de reservering heb laten zien.

Eindelijk kunnen we naar huis, het is voor het eerst dat we blij thuis komen na een vakantie. Costa Rica was leuk, maar niet voor herhaling vatbaar, we zijn meer gecharmeerd van Noord Amerika en Afrika.