Dag 7 naar Drake Bay

Costa Rica, Drake Bay

Als we alles weer in de auto hebben geladen gaan we op pad. Eerst nog even langs ons bakkertje voor de nodige mondvulling en daarna rijden we langs de kust over de nieuwe Costanera-snelweg om bij Palmar Norte te komen.

In Palmar Norte, waar we nog snel even geld pinnen en tanken omdat het anders de komende paar dagen in Drake Bay niet meer mogelijk is, volgen we de bordjes richting Palmar Sur om zodoende naar Sierpe te rijden.

Sierpe is het plaatsje vanwaar de mensen met een boot naar Drake Bay varen, in het winterseizoen kun je namelijk Drake Bay niet per auto bereiken. Maar het is nu zomer en wij gaan daarom wel met de auto naar Drake Bay en niet via de meest voor de handliggende weg 🤩.
Het is mogelijk om in Sierpe met een pontje de Sierpe rivier over te steken en verder te rijden via Alto de San Juan tot Rincón de Osa en vervolgens naar Drake Bay.
De weg die daarna volgt van Rincón de Osa naar Drake Bay is alleen geschikt voor 4x4's, er zijn een paar rivieren die geen bruggen hebben, dus daar moeten we door het water naar de andere kant. We hebben er helemaal zin in 😍.

Het is even zoeken als we in Sierpe zijn, we kunnen wel de boten vinden die helemaal naar Drake Bay varen, maar niet het pontje om alleen de rivier over te steken. Bij een klein winkeltje vragen we uiteindelijk de weg en via een paar zandpaden in het dorp vinden we de oversteekplaats nu wel. Het pontje ligt net aan de overkant en we stappen uit om te wachten. Als de pont aanmeert aan onze kant van de rivier rijdt er een huurauto met Franse toeristen van het dek. We zeggen elkaar nog even gedag, ik vraag hoe lang het rijden is naar Drake Bay een kleine 3 uur zeggen ze. Nu we gaan het zien, Danny rijdt onze auto aan boord en met nog wat mensen die te voet oversteken vertrekt het pontje. Ongedeerd bereiken we de overkant en rijden we de oever op. Vanaf nu is het enkel onverhard tot aan Drake Bay.

Onderweg genieten we van het uitzicht, ik rij ook een stukje, we komen langs enkele huisjes en uiteindelijk een klein dorpje. Het is hier erg rustig en op één pickup van een lokele bewoner na komen we geen andere auto's meer tegen tot we op de weg net voor Rncón de Osa zijn. Hier moeten we rechtsaf richting Drake Bay hier wordt het ook weer iets drukker. Dit is de weg die de meeste anderen rijden. Hier rijden ook weer vrachtwagens die met een snelheid van heb ik jou daar langs denderen.

Als we voorbij Rincón zijn komen we op het stuk onverhard waar je een 4x4 voor nodig hebt, of een vrachtwagen 😁. We steken wat smalle riviertjes over en een wat bredere, waar iemand zijn auto aan het wassen is. Bij een andere rivier ziet het er wat dieper uit en we laten eerst de vrachtwagen oversteken zodat we kunnen zien hoe diep het is. Daarna gaan ook wij. Dit laatste stuk tot Drake Bay is ongeveer 50 km maar we doen er ongeveer 1,5 uur over.

In Drake aangekomen, rijden we naar ons hotelletje. Het is een klein dorp en het draait echt op het toerisme, maar zo ziet het er niet uit. Alles is kleinschalig en ziet er toch wat armoedig uit. Bij de receptie van Cabinas Manolo checken we in en doen ze een poort open zodat Danny zijn auto achter het hek kan parkeren. We zetten onze spullen in de kamer en ik ga aan het meisje bij de receptie vragen of we morgen nog mee kunnen met een excursie. Ondanks mijn stem, die nog altijd bijna weg is, snapt ze wat ik bedoel en boeken we een excursie naar het Corcovado Natinaal Park met lunch voor $75 pp. Het meisje raadt mij de snorkeltoer naar Caño Island af vanwege mijn verkoudheid. De kans dat het erger wordt met mijn keel en verkoudheid is erg groot, zegt ze. Als het morgen beter gaat kunnen we altijd nog kijken of het zin heeft de snorkeltoer te boeken voor de daaropvolgende dag.

We lopen vervolgens een stukje door het dorp om te kijken wat er allemaal te doen is, kijken bij de bootjes die aankomen en we lopen langs het strand terug richting het hotel. Op het strand gaan we nog lekker even zitten, nu de zon lager staat is het niet zo heel warm meer en we genieten van het uitzicht. Terug in het hotel kleden we ons om en gaan naar het bijbehorende restaurantje. Het is klein, met een paar tafeltjes buiten en een aantal tafels binnen in het restaurant, omdat we vroeg zijn kunnen we nog buiten eten onder een afdak. We sluiten de dag af met een heerlijke Mojito en rumcola.