Dag 4 verder naar het Giants Castle Game Reserve

Zuid-Afrika, Okhahlamba Local Municipality

Vandaag weer alles in de auto, de koffer en reistas zo heringepakt dat er nu nog maar één uit de auto hoeft, de andere kan in de auto blijven op het volgende adres.

We rijden weer door het Golden Gate park en het duurt niet lang voor we weer gnoes zien. We volgen de bordjes richting Harrismith, voordat we daar zijn slaan we af en rijden langs het meer bij de Sterkfonteindam. In de berm zie ik vreemde zwarte vogels vliegen met een enorme staart, één kan ik nog net op de foto zetten. Later blijkt dat het om de Roodkeelwidavink gaat. De staart kan 20 tot 25 centimeter lang worden.

Bij het meer stoppen we omdat we in de verte flamingo's denken te zien. We maken foto's en een praatje met een Franse familie, die ook gestopt is.
Er zit een jongeman bij het parkeerterrein beeldjes te verkopen. Omdat er niemand is en hij daar zo in zijn eentje zit, lopen we naar hem toe om een kijkje te nemen. Het is een aardige jongeman en niet opdringerig. Ik vermoed dat hij het hier wel erg rustig heeft en koop een beeldje. Een giraf, erg leuk om te zien en niet duur. Waarom niet hier wat kopen en hem dit gunnen. Bij die winkeltjes in de parken wemelt het van de toeristen. Hij blij en wij ook en zo nemen we afscheid.

Iets verderop zit nog een park waar ik een kijkje wil nemen voor we naar ons huisje in Giants Castle rijden. Voor het park betaal je normaal entree, maar met onze parkenpas is het gratis.

We rijden inmiddels door de provincie KwaZulu Natal, deze provincie begint net ten zuiden van het meer. Deze provincie hoort toe aan de Zulu’s. Het woord KwaZulu betekent in Zulu ‘plaats van de hemel’. Een hemelse plek is het niet altijd geweest; in deze provincie hebben bloedige veldslagen plaatsgevonden tussen de Engelsen en de Zulu’s, de Boeren en de Zulu’s en tussen de Boeren en de Engelsen. KwaZulu Natal heeft twee plekken die door UNESCO tot werelderfgoed zijn uitgeroepen; het Drakensberg gebied met o.a. het Royal Natal Park waar ik nu met een omweg even langs wil en het iSimangaliso natuurgebied bij St. Lucia. Maar daar komen we over een paar dagen voorbij.

Nu slaan we bij Langkloof af. Het is nog een aardig eind voor we er zijn. Bij het park melden we ons bij het wachtershuisje en dan rijden we door. Achteraf gezien was het deze omweg niet waard, we hebben wat apen en herten gezien maar dat was het wel. Het park is mooier als je echt de tijd hebt om een langere wandeling te maken. Helaas hebben wij daar geen tijd voor en na een korte bezichtiging gaan we weer op pad.

Het hoogtepunt van het Royal Natal National Park is het Amfitheater. Een natuurlijk gevormd amfitheater met een steile rotswand van ruim 1200 meter hoog en vijf kilometer breed. Het is een indrukwekkend natuurverschijnsel. Hiervoor heb je echter meer tijd nodig en die ontbreekt ons. Ook de op één na hoogste waterval ter wereld: de Tugela Falls bevindt zich in dit park maar daarvoor moet je 14 km lopen en dit kost ongeveer 6 uur.

In Winterton halen we opnieuw boodschappen. We zullen de komende twee dagen niets kunnen kopen en willen daar bbq'en. Opnieuw zijn we blij met onze koeltas.

Als we bij Ezidongeni zijn wordt de weg steeds smaller. Passeren wordt lastig, maar we komen nauwelijks nog een andere auto tegen. Bij het park aangekomen rijden we door de poort en stoppen later bij het restaurant waar ook de receptie zit. We krijgen de sleutel en rijden verder het park in. Het zijn allemaal chaletjes met een eigen keukentje en terras of balkon met grill.

We staan bijna aan het eind van het laantje en parkeren op de aangegeven plek. Het is een klein stukje lopen naar het huisje. Als we alles uit de auto hebben, gaan we zitten en genieten van ons nieuwe verblijf voor de komende twee nachten. Om ons heen horen we allemaal apen, bavianen volgens mij.

We besluiten in het restaurant te gaan eten, het is behoorlijk bewolkt inmiddels en het bbq'en stellen we tot morgen uit. Tegen de avond lopen we naar het restaurant en het is er niet druk, dus we kunnen meteen aan tafel. Ook vandaag wordt het niet laat, als we terug zijn bij het huisje lees ik nog wat en daarna gaan de lichten uit.

Vandaag bijna 300 km gereden maar op de smalle wegen rij je niet hard, dus we hebben een drukke dag achter de rug. Met name Danny dan, ik heb maar een klein stukje gereden.