Dag 5 Taman Negara ontdekken

Maleisië, Kuala Tahan

Vannacht slecht geslapen, het leek wel of een apenkolonie zich op ons dak had gehuisvest. Danny geloofde mij vannacht niet, maar vanmorgen terwijl hij buiten een sigaretje staat te roken, ziet hij dat er allemaal aapjes om ons huisje zitten. We slapen vlakbij een boom met doerian vruchten en daar zijn ze van aan het smullen.

Dat het doerians zijn weet ik meteen, niet omdat ik ze herken met mijn ogen, meer met mijn neus. Wat stinken die dingen, maar de apen zijn er dol op. We staan op ons gemak een tijdje naar de apen te kijken en gaan dan zelf ook maar ontbijten. We lopen weer naar het restaurant van de lodge en schuiven aan bij het ontbijtbuffet. Het is niet erg druk gelukkig. Na het eten lopen we terug naar ons huisje en pakken de camera's voor de wandeling naar de loopbruggen tussen de boomtoppen. Het is niet ver en na een half uurtje zijn we bij de canopy walk.

Voor ons is het de eerste keer in een jungle en we kijken onze ogen uit. Erg mooi om hier zo rond te struinen op de loopplankjes en wiebelbruggetjes tussen de bomen. We lopen via een ander pad weer terug naar de lodge, omdat we daar om 13.00 uur bij de opstapplaats voor het bootje moeten zijn.

Bij het bootje aangekomen blijken we met nog een jong stel uit Nederland te gaan varen. We gaan allemaal achter elkaar zitten met ons vieren plus de tweekoppige bemanning. Op de punt zit een jongen te kijken naar uit het water stekende rotsen en takken en achter zit de stuurman. Het is een erg leuke tocht en na een goed uur stappen we aan wal en moeten we het laatste stuk naar de waterval lopen. We lopen over een junglepaadje en moeten af en toe over omgevallen bomen klimmen. Het is niet ver, maar omdat het zo warm is en klam zijn we blij als we de waterval zien en we een duik in het water kunnen nemen om af te koelen. We zijn hier niet de enigen, het is er best druk, zeker omdat je in het rest van het park niet zoveel mensen tegen komt verbazen we ons er een beetje over. Na een lekkere duik laten we ons opdrogen en beginnen dan met z'n vieren weer aan de wandeling terug naar de boot.

Bij terugkomst bij onze lodge kletsen we nog na met het andere stel en we geven aan dat we vanavond in de eetbootjes willen gaan kijken aan de overkant in plaats van weer in het restaurant hier te gaan eten. Dat lijkt hen ook leuk en daarom besluiten we vanavond met z'n vieren wat te gaan eten buiten de lodge. We gaan eerst terug naar onze eigen huisje om ons om te kleden en spreken af om 6 uur bij de receptie van de lodge.

Om 6 uur lopen we de steile helling weer af naar de waterkant en stappen daar aan bord van een bootje. Als je hier gaat staan, dan zien ze je vanzelf en komen ze je ophalen. Aan de overkant lopen we langs wat restaurantjes op de bootjes die hier liggen en stappen dan bij één ervan aan boord. Via een wiebelige loopplank komen we droog aan boord en gaan aan een tafeltje zitten.

We krijgen een plastic menukaartje en bestellen verschillende rijstgerechten met vlees en kip. Het eten is best goed en doet niet onder van dat in de lodge, maar is wel veel goedkoper. We nemen nog wat te drinken en gaan dan weer via de loopplank naar de oever. Met een bootje gaan we weer naar het park terug en daar gaan we nog wat natafelen bij de bar. Na een tijdje krijgen we toch nog zin in een toetje en we bestellen een stuk cheesecake en chocoladetaart. Het zijn toch enorme punten als we ze krijgen en ik ben blij dat Danny en ik er één delen. Zij van het andere stel eet haar stuk in haar eentje op. Zij is een echte zoetekauw en lust het wel 😋.

Als de taarten op zijn en de glazen leeg nemen we afscheid en gaan naar bed. Het was een leuke dag vandaag en het was ook leuk om weer eens met anderen te kunnen kletsen.