Dag 4 donkere wolken

Verenigde Staten, Huerfano County

Vanmorgen weer vroeg op pad, het is nog 355 km naar het Buffalo Bill Cultural Center in Oakley waar we een kijkje willen nemen.

En in Minden (volgens mij, het is lang geleden inmiddels) nemen we een kijkje in een Dollar store. In hetzelfde plaatsje kopen we allebei een broodje bij de Subway voor onderweg. De voorraden zijn inmiddels geslonken, maar echte supermarkten komen we niet tegen. We rijden verder door wat dorpjes, de een nog kleiner dan de ander. Overal om je heen alleen maar landbouwbedrijven. We gaan de grens over van Nebraska naar Kansas waar we nog een rookpauze inlassen bij een graanfabriek of zoiets, maar ook in Kansas zijn de dorpen en bedrijven allemaal eender.

Aangekomen bij Buffalo Bill, stopt er net een schoolbus, een hele horde kinderen rent uitgelaten de bus uit. Duidelijk een schoolreisje met leerkundige insteek, want ze moeten van de begeleiders eerst het visitor center in. Wij benutten de gelegenheid om buiten rond te kijken. Het is niet een heel bijzondere plek, helemaal niet zelfs, maar als je er langs komt, dan neem je toch een kijkje. Er voor omrijden zou ik zeker niet doen, maar de beelden van schietgrage Bill en de buffel zijn wel echt groot. Danny begint te lachen als ik mijn vinger in de loop steek, 'dat gaat echt niet meer helpen'.

Het waait behoorlijk, de zon is helemaal verdwenen en hoe verder we rijden hoe donkerder de wolken worden. De wegen zijn eentonig, er komt werkelijk geen eind aan. 'Mooie wegen voor jou om ook eens achter het stuur te kruipen', zegt Danny. Geen bocht te bekennen en nauwelijks tegenliggers dus waarom niet. Nou laat ik eerlijk zijn, ik vind er niet veel aan. In het begin is het wel spannend omdat het toch anders rijdt, maar het is ook vermoeiend. Om de een of andere reden moet je steeds tegensturen. Of het door de stevigere wind vandaag komt of dat de camper gewoon altijd een windvanger is, ik weet het niet, maar niet lang daarna geef ik het stuur weer over aan Danny.

We rijden Colorado binnen, we komen in de buurt van ons reisdoel. 265 km voorbij Buffalo Bill stoppen we in de 'wereldplaats' Arlington bij het Arlington Park 😊. Er staat een Comfort Station, we draaien een rondje om onze as en vragen ons af waarom dit hier staat. Bijzonder zo in the middle of nowhere, maar ik geef de voorkeur aan het toilet in de camper. Eén huis te zien, verder geen levende ziel. Sterker nog we zijn al geruime tijd geen zielen meer tegengekomen.

Vanaf Arlington rijden we nog zo'n 170 km verder en dan vinden we het welletjes. We halen Great Sand Dunes vandaag toch niet en bij Walsenburg zien we een leuk State Park dus we besluiten daar een nachtje te slapen.

Het visitor center van Lathrop SP is al dicht, we lezen op het bord dat we er nog wel kunnen slapen, dus pakken een envelopje en rijden door. We kiezen een mooi plekje uit, met maar één buur en hangen het labeltje met ons kenteken op het houten paaltje dat onze kampeerplek markeert. Het teken voor anderen dat wij de plek nu in gebruik hebben. We rijden terug naar de uitgang om het envelopje met geld te deponeren in de box bij de ingang.

We rijden meteen door naar Walsenburg zelf. Hier zijn wel winkels dus we gaan onze voorraden aanvullen. De plaats is niet erg groot en doet ook niet echt gezellig aan, maar dat kan door het weer komen. We besluiten een lekkere pizza te kopen vanavond want het is echt geen bbq weer. De pizza's worden in de winkel ter plekke en naar eigen keuze bereid.

Met onze buit aan boord zetten we koers naar de camping en na het eten lopen we nog een rondje en zien we de eerste levende herten deze vakantie. De buren komen een praatje maken. Ze slapen in een héél klein caravannetje. Mij zou je er zo in kunnen schuiven, want ruimte om te staan is er nauwelijks. De buurtjes koken buiten en brengen de tijd meestal toch niet door in de caravan, zeggen ze dus voor hen werkt het prima.

Vandaag bijna 800 km gereden, maar we zijn er; Colorado. We gaan slapen op de meest rustige plek dus ver en vanaf morgen zal het reistempo stukken lager liggen. En kan het echte genieten beginnen.