Dag 10 de Heart of Rocks hike

Verenigde Staten, Cochise County

Vanmorgen niet heel erg vroeg uit bed gekomen, de meeste kampeerders zijn al vertrokken of op pad. We eten snel een banaan en drinken wat sinaasappelsap voor we de rugzak inladen en onze wandelschoenen aantrekken. Tegen 10 uur sluiten we de deur van de camper en gaan op weg. We komen de campinghosts tegen, ze bevestigen dat de mooiste route in het park die naar Heart of Rocks is. Het is wel een stevige wandeling dus we worden gewaarschuwd genoeg drinken etc. mee te nemen. Nou Danny zeult 2,6 liter water de berg op en drie blikjes cola. Jammer genoeg hebben we maar één rugzak 😊.

Het vertrekpunt van de hike is bij het visitor center, dat is iets meer dan een halve km van de camping. Het is vlak lopen tussen naaldbomen door, lekker rustig. Er is niemand anders. Bij het visitor center vangen we met de echte trail aan. Eerst redelijk vlak, de Lower Rhyolite Canyon door. We lopen een groot deel in de schaduw van naaldbomen. Meteen in het begin is er een brutaal blauw vogeltje dat ons van een tak zit te bekijken en vervolgens naast Danny op het pad landt.
We genieten van het uitzicht en kijken van een afstandje naar de mooie rotsformaties.

We lopen gestaag omhoog door Rhyolite Canyon tot we bij de splitsing komen voor de Heart of Rock loop (loop=rondje) of naar Echo Canyon. Onderweg raken we in gesprek met een oudere man, Darell, die uit de omgeving komt en de conditie heeft van een beer. Hij vertelt dat hij al een aantal maal de Grand Canyon is omlaag en omhoog gelopen op één dag. Soms van de South rim (=rand) naar beneden en dan via de North rim weer omhoog en terug. Hij geeft aan dat het juiste drinkwater de reden is dat hij zo’n goede conditie heeft. Als om zijn woorden kracht bij te zetten, trekt hij een spurtje het pad op. We zijn hem al snel uit het oog verloren, volgens mij was hij ergens achter in de 60 of begin 70! Nou dat is wel heel erg best drinkwater 😉.

Het volgende deel, Sarah Demming, is een stukje pittiger, we klimmen nog zo’n 880 ft/268m naar de top van de rotsen.
Als we boven zijn is het nog een klein stukje naar Heart of Rocks. We staan helemaal boven op de berg tussen de bijzondere rotsformaties. Het is echt meer dan de moeite waard van de klimpartij. We klimmen en soms klauteren het rondje tussen de stenen pilaren over rotstrapjes en stenen.

Al met al vandaag 13,4 km gelopen en pas op de terugweg worden we ons er van bewust dat we zoveel gestegen zijn bijna 1.000 ft. Het is een geweldig mooie wandeling en we zijn blij dat we het gedaan hebben.

Tegen 4 uur zijn we terug bij de camping, de bergschoenen gaan uit, teenslippers aan en een wijntje en bacootje in de zon maken de dag compleet.

Danny steekt de bbq weer eens aan voor de verandering 😉. Vanavond salade met twee stukjes rundvlees met spek er omheen. Mmmm erg lekker!
Ik duik na het eten onder de douche mijn haar lijkt wel stro na de zon, de harde wind en het opwaaiende zand van de laatste dag.

’s Avonds ga ik op de bank slapen om Danny wat meer rust te gunnen. Ik draai en woel teveel en daar wordt hij steeds wakker van. Het leek een goed plan, maar omdat we maar één slaapzak hebben en het onverwacht behoorlijk afkoelt ’s nachts, kruip ik later toch weer in bed bij Danny die helemaal verkleumd is.

Was het eerdere dagen steeds te warm voor een dekbed of slaapzak, nu hebben we er echt een nodig. First thing tomorrow een extra deken of slaapzak kopen!