Dag 21 snorkeltocht

Maleisië, Kampung Bunut

Vanmorgen eerst op ons gemak ontbeten en daarna zijn we naar de steiger gelopen waar we om 10 uur zouden worden opgepikt voor de snorkeltoer. We waren niet de enigen, er waren nog wat Aziatische toeristen en een ander Nederlands stel.

Dit keer geen klein motorbootje maar een grotere boot. We gingen in volle vaart als eerst naar het Marine Park, normaal moet je daar apart toegang voor betalen, maar die zat al in de prijs van de trip opgenomen. We legden aan bij een grote pier. Vandaar liepen we eerst na het informatie centrum en daarna mochten we snorkelen. Er waren speciaal betonblokken in het water gelegd om het koraal weer te herstellen. Je kon hier ook inderdaad veel beter de schade aan het koraal zien dan bij Perhentian.

Danny en ik waren al een tijdje aan het snorkelen en ik voelde het steeds prikken onder water. Ik zag niets om me heen, maar het voelde als kleine beetjes. Ook Danny gaf aan het te voelen, we besloten naar de kant te gaan. Het onderwaterleven was hier niet zo mooi als we gedacht hadden en ik voelde er niets voor om nog in het water te blijven met dat geprik. Aan de kant vroegen we wat het was dat zo prikten, kwalletjes of zo, maar volgens de gids waren er geen kwallen en kon er niets prikken. Vreemd dan dat het andere Nederlandse stel niet zo lang na ons ook uit het water kwam en hetzelfde gevoeld had. We hadden het idee dat de gids er niet zoveel zin in had vandaag en zich liever afzijdig hield. Een van de andere jongen van de excursie was op dat moment nog in het water met de Aziaten die wederom met zwemvesten rond dobberden. Zij kwamen uiteindelijk ook uit het water en toen vaarden we naar een andere snorkelplek.

Nu bij een boei die in het water dreef. We allemaal het water in, nu gingen er twee begeleiders mee met de groep Aziaten, ook hier werden ze af en toe naar een andere plek gesleept. Danny en ik gingen zelf ons gang en we zagen een klein haaitje. Danny er natuurlijk op af en ik bleef achter. Het was leuk om te zien, maar op het haaitje na was het eigenlijk geen bijzondere plek. Weer met z'n allen in de boot en nu gingen we naar een eiland. Daar bleef de boot voor het strand in het water dobberen en wij konden er uit om te zwemmen of op het strand te zitten.
Op het strand zitten kun je overal dus wij weer onze snorkels op en het water in. Hier was het wel mooier, maar het werd ook drukker. Er kwamen nog twee boten met toeristen. Jammer natuurlijk want dan is het meteen een stuk minder rustig.

Na een uurtje mochten we allemaal weer aan boord en vaarden we terug. Wat moet ik er van zeggen, het was best een teleurstellende trip. Misschien omdat we al zoveel moois gezien hadden tijdens onze eerdere snorkeltrips of hadden we er ons teveel van voor gesteld. De andere toeristen klonken in ieder geval enthousiaster dan wij.

Terug aan wal zijn we weer naar onze kamer gegaan en wilden we een kijkje nemen bij de massagesalon van het hotel. Daar zijn we daarom eerst even langs gelopen en Danny heeft een uitgebreide massage geboekt voor later op de middag. Ik sla over, ik hou niet zo van dat geduw en kneed aan mijn lichaam.

Op het strand komen we onze Duitse backpacker weer tegen dus na een kort kletspraatje gaan we alle drie maar even zwemmen. Danny en de jongen gaan op hun handdoek op het strand liggen om op te drogen maar ook nu houd ik het snel voor gezien. In de volle zon is het veel te warm en het risico te groot om te verbranden, dus na onze korte duik verhuizen we weer naar het zwembad.
En stel je niet teveel voor van dit zwembad, want het is maar klein, maar om de een of andere reden zijn we opnieuw de enige vakantiegangers die er gebruik van maken. Gelegenheid genoeg dus om een plekje te scoren in de schaduw op een ligbedje.

Danny gaat tegen vier uur naar de massagesalon en ik blijf bij het zwembad lezen. Als Danny na een uurtje weer terug is, gaan we samen naar de kamer om ons weer af te spoelen. De massage was heerlijk volgens Danny, ze heeft zelfs over hem heen gelopen 😃.

Vanavond laatste avond op het eiland na het eten drinken we nog een paar glaasjes met onze eenzame Duitser en dan zit het eiland hoppen voor ons erop. Morgen vroeg weer met de eerste boot terug naar het vasteland.