Dag 7 St Lucia en iSimangaliso Wetland Park

Zuid-Afrika, Mtubatuba Local Municipality

Vanmorgen rijden we eerst naar de supermarkt om iets te eten te kopen voor onderweg naar het iSimangaliso Wetland Park. Daarna boeken we een boottocht over de estuarium voor het einde van de middag, daarmee hebben we voldoende tijd om eerst de weg door het Wetland Park te rijden.

Het is ongeveer 5 minuten rijden van St. Lucia naar de ingang van het iSimangaliso park. Dit natuurgebied werd als eerste Zuid-Afrikaans gebied toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van Unesco. Het mooiste strand aan de oostkust is Cape Vidal en dat ligt ook in het iSimangaliso park. Het iSimangaliso Wetland park is een enorm groot, langwerpig gebied van meer dan 300.000 hectaren. Vanuit St. Lucia rijden we naar de Bhangazi Gate, hiervandaan bezoeken we het westelijke gedeelte. Bij de gate betalen we entree want dit park valt niet onder de Wild Card.

Vanaf de Bhangazi Gate rijden we tot Cape Vidal en weer terug. Het is eigenlijk één lange weg met onderweg uitkijkpunten. Als eerste zien we zebra's, daarna is het qua wild life redelijk rustig, het duurt best lang voor we nog meer dieren zien. We stoppen bij een paar uitzichtpunten spotten zo toch nog wel wat waterbokjes, buffels, knobbelzwijnen, koedoes, groene meerkatten in de bomen en vogels. Zelfs nog een panterschildpad die de weg oversteekt en we een handje naar de overkant helpen en een paar grote kevers, die mogen hun buit zelf naar huis rollen 😉.

Als we bij het einde van de weg aankomen, stappen we uit en lopen het strand op. Helaas is het al de hele ochtend bewolkt en het waait enorm dus behalve wat pootje baden zit er geen duik in. We lopen langs het water, kijken naar enkele vissers die op de rotsen aan het vissen zijn en gaan dan terug richting de parkeerplaats. Het waait nog steeds behoorlijk dus op een bankje min of meer beschut tussen enkele bomen eten we onze lunch op met uitzicht over het strand.

We rijden de lange weg door het park weer terug en ook op de terugweg zien we nog wat wild. Helaas geen luipaarden of andere spectaculairdere beesten dan op de heenweg.

Als we het park uit zijn, rijden we langs het strand bij St. Lucia en verschijnt de zon, zodat het strand nog mooier wordt. Wel wordt er gewaarschuwd voor auto-inbraken dus na een korte blik halen we bij de supermarkt wat groenten en vlees voor de bbq vanavond. Dat leggen we in de koelkast voordat we naar de boten gaan die klaar liggen voor onze 2 uur durende boot safari, klinkt goed hé 😄.

We stappen met zo'n 25 man/vrouw in één van de boten. Onderweg kun je wat te drinken kopen of te snacken, maar we houden het bij wat drinken.
We raken in gesprek met 4 Zuid Afrikanen die zelf ook op vakantie zijn, twee oudere echtparen en het wordt best gezellig. Jammer van de Italianen met een klein joch dat aan onze andere kant zit, want eens te meer merken we hoe arrogant dat volk is. Ze houden werkelijk geen rekening met andere passagiers en staan iedereen in de weg als dat ze uitkomt. Er zijn meer mensen die zich ergeren, maar meneer spreekt natuurlijk alleen Italiaans en vat niks.

Gelukkig verhuizen ze op een gegeven moment en we genieten des te meer van alles om ons heen. We zien krokodillen, nijlpaarden, een visarend, flamingo's met nijlganzen, steltkluten, witwangfluiteenden en een andere bijzondere vogel de purperkoet naast een blauwe reiger. Over reigers gesproken we zien ook een grote zilverreiger en reuzenreiger. Daarnaast nog wat andere kleinere vogels, teveel om op te noemen.

Terug bij de aanleg plaats nemen we afscheid van de twee Zuid Afrikaanse stellen en rijden naar ons hutje terug. Danny steekt de bbq aan en ik flans iets wat lijkt op een salade in elkaar. Ook vanavond geen nijlpaard die langs ons huisje wandelt, dus wij gaan als het volledig donker is ook maar slapen.