Dag 1 onderweg naar Costa Rica

Nederland, Breda

We moeten vroeg op want de vlucht vertrekt om 10.35 uur vanaf Brussel. En het is koud buiten, het vriest en begint te sneeuwen als we bij Brussel in de buurt komen. Gelukkig hebben we onze winterjassen aan. We parkeren de auto op Discount parking 2 maar het duurt echt ontzettend lang voor er een bus stopt. Ondertussen staan er al heel wat reizigers ook te wachten. Danny heeft ontzettend spijt dat hij geen muts bij zich heeft, zijn oren vriezen zowat van zijn hoofd af, maar ik kan gelukkig mijn capuchon nog op doen, wat een start van deze reis naar tropische oorden 😎.

Iedereen haalt opgelucht adem als de bus er eindelijk is, waarom het zo lang duurde weet niemand, maar de tijdstippen bij de halte aangegeven worden in ieder geval niet gehandhaafd dat is wel duidelijk.

Op de luchthaven gaat alles voorspoedig, we nemen afscheid van onze koffers en Danny doet nog snel even een sigaretje voor we door de douane gaan, ondanks de kou. Als we in het vliegtuig zitten kijken we een paar films op de schermpjes, ik lees wat en Danny slaapt wat, of doet in ieder geval een poging.

Op Toronto aangekomen moeten we eerst door de douane, gelukkig hebben we netjes onze ETA geregeld dus mogen we door. Dan begint het wachten, door een wijziging in de vluchttijden hebben we een overstap van ruim 3,5 uur. Toronto airport is niet zo groot dus de winkeltjes hebben we zo gezien. We eten en drinken wat en zijn blij wanneer we eindelijk mogen boarden.

Het tweede deel van de vlucht valt vies tegen, we zitten niet naast elkaar maar achter elkaar op de middelste rij en dan ook nog op de middelste stoel. Dze vlucht gaat met Air Canada Rouge, en is geen aanrader! Het blijkt de budgetlijn van Air Canada te zijn en we zitten echt ontzettend krap. Gelukkig zijn de dames om ons heen heel vriendelijk. Het zijn dames van wat hogere leeftijd op groepsreis naar Costa Rica. Voor mij babbelen ze de hele tijd met Danny, slapen zit er niet meer in voor hem 😉 . De dames naast mij vragen ook honderduit en het dametje rechts van mij, biedt aan om mijn lange benen bij haar te zetten. Ontzettend lief, ze heeft medelijden met mij en tegen de tijd dat we van board gaan weet ik echt alles van en over haar. Wat een schat, jammer genoeg heb ik ondertussen wel ontzettende keelpijn gekregen, maar dat wijt ik aan het kletsen. Ten onrechte blijkt later.
Als we eindelijk door de douane zijn op de luchthaven in San José nemen we afscheid van de dames en wensen elkaar een fijne reis.

We zien een man met een bordje van Tout Costa Rica en onze namen en lopen naar hem toe. Er is nog een stelletje dat mee moet in de taxi, maar eerst is het een stukje lopen naar zijn taxibus. Hij staat net buiten de drukte geparkeerd, waarschijnlijk mag je hier langer en gratis staan. Daarna zijn we binnen een mum van tijd bij het hotel. Met zijn vieren stappen we uit en lopen naar de ingang van ons hotel. Er staat al iemand te wachten. Wij moeten met een jongen meelopen en het andere stel blijft hier. Onze kamer ligt in een ander deel van het hotel aan de overkant van het straatje.

Het straatje en het hotel zien er rustig uit, dat is positief in ieder geval. De jongen geeft ons de sleutel en loopt naar onze kamer die vlakbij de balie ligt en naast de ontbijtzaal. Het is eigenlijk de eerste kamer van het hotelletje, die hadden we zonder hulp ook wel gevonden.
We vragen hem waar we in de buurt kunnen pinnen en of er een winkeltje is, want we hebben ontzettend dorst en er is geen bar in dit hotel. In gebrekkig Engels en met mijn basis kennis Spaans komen we een heel eind en we gaan op weg. De pinautomaat vinden we niet zo snel, het is inmiddels 22.00 uur en al donker dus we besluiten morgen verder te zoeken. We hebben nog $$ en daar kun je hier ook mee terecht. We kopen wat drinken en koekjes bij een klein winkeltje en lopen terug naar het hotel.

Het is een vermoeiende dag geweest en we gaan slapen. Morgen om 10.00 uur wordt de huurauto gebracht en om 7.00 uur komt er iemand van Tout Costa Rica uitleg geven over reizen in Costa Rica. Pierre van TCR zou er ook voor zorgen dat we dan de lokale simkaart met tegoed kunnen kopen voor $3. En voor die tijd moeten we dan ook nog ontbeten hebben 😏, meteen een vliegende start van onze vakantie.