Dag 18 naar Tzaneen

Zuid-Afrika, Greater Tzaneen Local Municipality

Vanmorgen ontbijten we eerst lekker bij ons huisje, daarna gaat alle bagage weer in de auto en na het inleveren van de sleutel vertrekken we. Het gaat hier een stuk efficiënter bij de receptie dan op Lower Sabie. Daar was het toch een chaos.

Naar Tzaneen is zo'n 200 km en dan moeten we nog een beetje verder, want we slapen aankomende nacht in een 'holiday resort' aan de Magoebaskloof.

We zin maar net op pad richting de Phalaborwa Gate als we al op een hele kudde olifanten stuiten. Dit deel van het Kruger park heet niet voor niets Olifants camp blijkt maar weer. Er is nog geen ander verkeer in de buurt en we maken op ons gemak een hele reeks foto's. Wat een mooie dieren zijn het toch.

We zien een hop samen met een kuiffrankolijn onder een bosje zitten.

We rijden nu door de Limpopo provincie, in het uiterste noorden. Het is een land met bergen, inheemse bossen, wildernis en fruit- en theeplantages. Ook een groot deel van het beroemde Kruger National Park ligt in deze provincie. Limpopo is rijk aan mineralen, zoals koper, steenkool, platinum, diamanten en goud. Er zijn diverse privé wildreservaten te vinden, met name in mooi streek rond de Waterbergen. Marakele Game Reserve, het Welgevonden Game Reserve, Lapalala Game Reserve en het privé Game Reserve Entabeni horen tot dit gebied.
Nu rijden we door de omgeving van Tzaneen, die is groen en er wordt veel citrusfruit verbouwd. Ook is hier de grootste baobab boom van Zuid-Afrika te vinden. Andere bezienswaardigheden zijn de Magoebaskloof, de warmwaterbronnen van Bela Bela en het Modjadji natuurreservaat. Wij rijden door de Magoebaskloof naar ons huisje net buiten Tanzeen. Het is schijnbaar een heel gedoe om te vinden want we hebben er toch een uitgebreide routebeschrijving bij gekregen 😉.

Het komt er op neer dat we vanaf Tzaneen 3 km. na het Magoebaskloof hotel een bord "Cheerio" moeten zien te vinden en deze dan volgen naar de Cheerio Farm. Vanaf daar is het nog 1,7 km rechtdoor over een zandweg waar we bij een L / M splitsing (nog nooit van gehoord 😂) links aan moeten houden, dan rechtdoor voor nog een 0,3 km en daar moet een Cheerio smeedijzeren hek staan. Dan ben je er nog niet maar vanaf hier nog eens 0,5km waar je links afslaat naar L4.1 (NIET L4.2) Cheerio Trout Fishing Resort; rij door de poort en houd links aan voor de receptie. Dat is 6,5km in totaal vanaf de Stopstraat in Haenertsburg, maar daar komen we helemaal niet vandaan. Als we daar zijn zijn we veel te ver doorgereden. Snapt iemand het nog?

Eenmaal aangekomen, is de eigenaresse ontzettend vriendelijk, ze wijst ons het huisje waarwe vannaht slapen en vertelt dat we een wandeling over het terrein kunnen maken.

Nadat we de bagage uit de auto hebben geladen, trekken we eerst onze zwemspullen aan voor een plons in het zwembad. Dat hebben we deze vakantie nog niet gedaan. Op een gegeven moment komt er nog een gezinnetje bij het zwembad zitten, maar verder blijft het stil. Na het zwemmen kijken we nog even rond op het terrein van de huizen en gaan dan terug naar ons eigen huisje. We springen onder de douche en daarna steekt Danny de bbq weer aan. Dat is toch wel lekker, een bbq bij bijna elke accomodatie zodat je buiten op je gamk kunt eten zonder steeds uit eten te hoeven gaan.