Mont Aigoual 1567 m.

Frankrijk, Arphy

Vandaag was een behoorlijke klimdag en moest ik weer de hoogte in. Allereerst gisteravond prima eten gehad en paar lekkere biertjes. Prima camping daar. Ook heerlijk geslapen en vanmorgen weer op tijd wakker. Moest eerst vanaf camping even terug naar de route en daar begon het klimmen meteen. Côte dan pas stond met uitroepteken en rood omlijnd in boekje dus steile stukken. Nou dat klopte. Regelmatig 14 % stijging over een 3 km. Daar meteen door naar de volgende col die iets makkelijker was. Maar dan de verschrikkelijke klote klim naar de top van de Col de la Lusette. 12 km klimmen en dat met een zeer onregelmatig verloop. Van gemiddeld 3,3 tot 11,1% gaven bordjes aan. Dan is het erg moeilijk om in een ritme te komen. Ben 2 keer afgestapt om even wat te eten en drinken. Vlak voor top kwam me nog andere Nederlander voorbij die ook deze route fietst, al voor de 5e keer. Waarom 5x weet ik niet, 1x is voor mij voldoende😂. Hij was veel lichter bepakt en ging er dan ook weer vandoor. Na korte afdaling kon ik al weer verder naar hoogste punt vandaag, de Mont Aigoual. Een toeristische bergtop war veel bezoekers op afkomen. Deze klim ging erg prettig met 4% stijging. Boven heb je inderdaad mooi uitzicht naar alle kanten. Alleen jammer dat het vandaag niet helemaal helder was in de lucht. Verder prima weer hoor, alleen veel meer wind dan dat ik tot nu toe gehad heb. Boven was een restaurant en wilde ik wat eten/drinken, maar alles zat vol en kwam net grote groep binnen die gereserveerd had. Ik had geen zin om misschien uren te wachten tot ik iets zou krijgen en ben verder gegaan. Later wel wat gekocht in winkeltje. Na lange afdaling kwam nog laatste klim naar de Col de Solperiere, ook met uitroepteken. Nog weer eens 400 m omhoog. Aantal hoogtemeters was vandaag dan ook weer bijna 2100.
In Barre had ik camping gepland en ook gevonden. Kleinschalig en tevens Gite en daar maken veel wandelaars gebruik van. Kwam net zelfs gezin met een ezel die hier overnacht. Eten serveren ze ook, zal wellicht weer gezamenlijke maaltijd worden. Zal wel zien wat er opgediend wordt😋.
Morgen is er even een omleiding want een brug iets verderop ligt eruit. Wist ik al via Thijs en de website geeft ook advies in wat beste omleiding is. Even beetje puzzelen dus.
Vandaag op teller 74 km, 4 cols, totaal nu 62, en 1 Côte.
A demain.

👍

Jan 2023-06-15 22:42:13

Weer een mooi verhaal Willie en weer hele mooie foto’s, veel succes morgen ook al ligt de brug eruit, maak er een mooie sportieve dag van, dat lukt je vast wel, tot morgen Willie