Jablanica naar Kupres

Bosnië en Herzegovina, Kupres municipality

Vandaag stond er weer zware dag op programma. Maar gisteravond wel de nodige calorieën naar binnen gewerkt want de mixed schotel zag er weer prima uit.
En ik kon zonder regenjas starten, het was droog en licht bewolkt, later kwam ook nog af en toe de zon erbij. Het eerste klimwerk ging me makkelijk af, in rustig tempo naar een 850 m hoogte. Omgeving is wat natuur betreft wel mooi, maar toch anders dan in Montenegro. Weet niet hoe dat precies uit te leggen. Je fietst hier langs rivier maar water is niet zo helder. Ook het stuwmeer waar ik later langskom heeft beetje apart groen blauwe kleur. Verderop bij begin van meer is het een en al rotzooi wat daar drijft, lijkt bijna zoals je in India op televisie ziet. Daarna weer flinke afdaling, beetje jammer als je weet dat je vandaag nog naar ruim 1150 m hoog moet. Maar goed, ook die 2e klim heb ik wel gehaald al was die wel wat zwaarder. Boven kwam ik op een enorme hoogvlakte, heel raar zo opeens. Deed me wel beetje denken aan noorden van Noorwegen, kale vlakte met schapen en runderen. Volgens routebeschrijving zou het stuk nu redelijk vlak zijn, nou dat klopte als je de vele kuilen en gaten in de inmiddels zandweg niet meetelt. Die zandweg ging langs rand van vlakte waar tientallen kapot geschoten huizen en bouwvalllen stonden. Een enkele werd nog bewoond. Heel troostig om te zien en jammer want omgeving is best wel mooi. Er leek bijna geen eind aan te komen tot ik weer in bosrijk gebied kwam. Daar ook eerste waarschuwing voor mijnen gezien. Even verder kwamen aantal grote honden nog op me af, maar meteen grote bek opgezet dat hielp schijnbaar. Ze kwamen niet verder achterna. Via een grote weg ben ik nu in Kupres aangekomen en daar maar weer hotel geboekt. Ging niet helemaal soepel als ze geen Engels verstaan, maar met Google vertaal is het wel gelukt.
Vandaag weer 85 km gedaan en zit nu nog op een 1100 m hoogte waar het best fris is.
Tot morgen maar weer.

succes en tot morgen

Jan Oosterlaar 2019-05-31 18:26:37

Super om je verhalen te lezen. Je bent een echte doorzetter. Succes verder.

Herman en José Meijerink 2019-05-31 18:54:20

Weer genoten van je verslag. Deze dag heb je gehad. Morgen vast weer wat moois. Succes!!👍🚴‍♂️💪💪

Willemien 2019-05-31 18:58:48

Wat je al dan niet kunt bereiken met een grote bek, haha!!!