Perfect weer voor beklimming col d'Aubisque.

Frankrijk, Béost

Weer op tijd klaar voor de volgende etappe met de Col D'Aubisque op programma. Ik zat al aan begin van de beklimming dus geen extra kilometers vanaf de camping. Het begint vrij rustig maar geleidelijk wordt stijgingspercentage hoger. En mijn benen zijn vanmorgen niet in beste staat. Geen idee waar het aan ligt, gisteren trapte ik 11/12 % weg nu had ik moeite met 8 a 9 %. Maar niet getreurd, dan maar iets langzamer. Hele klim is 17 km en ongeveer halverwege stond stoplicht ivm werkzaamheden. Daar ook meteen maar even pauze gehouden en wat gedronken en gegeten. Daarna verder. Zoals titel aangeeft, perfect weer. Ongeveer 20 gr. , bleek zonnetje en weinig wind. Op gegeven moment kom je uit bos en worden de uitzicht en ook weer fraai. Fietst net iets makkelijker. Laatste km gingen weer makkelijker en rond 11.15 was ik boven. Daar was het druk met motorrijders en andere wielrenners en ook gelegenheid om iets te drinken of eten. Gelukkig want had best beetje dorst. Na korte afdaling begin je daarna meteen aan de beklimming van de col du Soulor. Krijg je er bijna gratis bij, paar km weer klimmen. Daar op top ook iets gegeten, mix van worst en kaas. De afdaling hiervan ging weer prachtig, goed overzichtelijke weg. En daarna kwam er nog toegift in vorm van Col de Borderes, index 2,1 uit lijst en 3 km licht klimmen. Dat ging steeds beter, benen waren ook beter in vorm.
Door paar dorpjes kwam ik in Luz- Saint Sauveur, begin van de beklimming van de col du Tourmalet. Daar waren campings maar het was nog vrij vroeg en kon nog stukje verder. 7 km verderop ligt Bareges waar ook camping zit. Dus nog maar blikje cola gekocht en weer fietsen. Mooie brede weg, 5% stijging dus is te doen. Camping vlak aan de weg met opnieuw Nederlands sprekende eigenaar. Wel net zo makkelijk. Prima plek en heb zojuist nog even paar boodschappen gehaald in dorp en daar biertje gedronken. Al met al prachtige dag en van de beklimming van de Tourmalet al mooi stukje gehad. Morgen de laatste 11 km van deze col die nr 2 staat in de indexlijst.
Op teller vandaag 75 km, 3 cols afstrepen = er nu 29 gehad. Vandaag record hoogtemeters: ruim 2300.
Zit nu volgens boekje op 1600 km.
A Demain!

Ps@ Ria : jij met elektrische fiets komt ook wel boven, ze gingen me vandaag ook fluitend voorbij😠
@ Thijs: niet te hard gaan hé, de Cormet de Roselend zit nog dicht tot 23-6 ivm herstelwerkzaamheden.

Ha Willy, ik zal niet te snel gaan😃 vanochtend was de Voie Laurent Fignon afgesloten. Ik heb ook niet geprobeerd hem alsnog te fietsen, ik heb de reguliere route voor de Tourmalet gedaan. Ging ook goed

Thijs 2023-06-07 21:21:09

Wauw wat mooi foto's! Veel succes!

Willemien 2023-06-07 21:29:22

Topper!!! Een biertje? Drink er rustig een extra dik verdiend

Mario 2023-06-07 21:38:54

Wat mooi weer dat je deze ook gehaald hebt. Goed gedaan. Succes!!!!

Ria 2023-06-07 22:41:44

👍

Jan 2023-06-08 07:58:29

Mooie foto's. Succes met de beklimmingen.