"Die Schönen Blauen Donau" (dag 9)

Duitsland, Merching

Vanmorgen vroeg wakker: om 6 uur hoor ik opeens klokken volop luiden. Hebben ze hier een 3e Pinksterdag? Geen idee en draai me nog keer om. Bij ontbijt nog maar eens gevraagd en blijkt dat klokken hier elke dag om 6 uur luiden. Waarom kon ze me niet vertellen. Was daardoor toch al vroeg op en na weer een duits ontbijt voor 8.30 op de fiets. De etappe ging door het Härtsfeld en dat schijnt beetje de Europese waterscheiding te zijn. Aan de noordzijde gaat water richting Neckar en Rijn, aan zuidzijde zakt alles via ondergrondse stromen naar beekjes die in de Donau uitkomen en daarmee in de Zwarte Zee stroomt. Landschap is niet bijzonder, veel over of naast oude spoorlijn met af en toe nog behoorlijk klimmetje. Rond 10 uur kom ik in Dillingen an der Donau. Had me daar iets meer van voorgesteld, misschien heb ik het centrum gemist. Route gaat over de Donau. nou die blijkt niet zo "Blau" te zijn, gewoon smerig bruin.ondertussen is het weer nog steeds bijzonder koud en last van koude vingers. Een thermometer onderweg geeft 7 graden aan. Gelukkig weinig wind en die heb ik meestal mee. Had nog geen overnachting geregeld en maar eens in routeboekje gekeken. Augsburg is makkelijk haalbaar, maar om in die grote stad te overnachten leek me nog niet wat. Nog maar stukje verder naar Merching en daar is een kamer beschikbaar. In Augsburg ook nog wat aan cultuur gedaan en daar de grote Dom van binnen bekeken. Schijnt uit 1140 te dateren. Laatste deel van etappe gaat langs de Lech, een rivier die inderdaad ergens bij de wintersportplaats Lech onstaat en uitkomt in de Donau.
Hotel in Merching snel gevonden aan de route en kamer blijkt achteraf wel duurder te zijn dan in boekje stond, maar heb je wel wat voor. Aan bediening merk je al dat je in Beieren zit en de dame in "Dirndle" loopt.
Vandaag toch weer aardige etappe van in totaal 111 km en totaal staat nu op 987. Morgen dus de 1000 km bereikt, al bijna op de helft. Nog steeds op schema volgens mijn planning.

Jeetje wat ga jij snel! Ook genieten hé van de omgeving! :-)

sanne 2016-05-17 21:25:38

Hier geen Donau maar ook vanmorgen over de Ijsselbrug, was het koud, ik ben gestopt en heb mijn handschoenen aan gedaan. Gelukkig luiden hier de klokken niet om 6 uur. morgen weer een mooie dag gewenst. Hou je Haaks. en de afspraak betreft de zon geld nog steeds!!!

Willemien 2016-05-17 22:53:51

Zegt een Duits schaap ook beeehhh ?

Eric Bootsveld 2016-05-17 23:00:08

Hoi Willy via Frits volg ik jouw fietstocht en verhalen. Je vermaakt je wel zo te zien. Het innerlijke wordt verwend met schnitzel, bier en wijn. Die maaltijd schnitzel en 2x halve liter voor 16.80 was idd niet duur, en werd nog goedkoper met de 5 eur die je vond. Over een paar dagen Oosterrijk en dan wordt het wel wat zwaarder. In ieder geval zwaarder dan de schellingwouderbrug die ik dagelijks neem om in Zwaag te komen. Succes en veel fietsplezier, groeten Leon