Vroeg op vandaag

Oostenrijk, Bad Hofgastein

Vanmorgen vroeg al paar keer wakker. Camping ligt schijnbaar dichtbij snelweg en constant al zwaar autoverkeer dat voorbij raast. Kon de slaap niet meer vatten dus maar vroeg op, 6uur. Weer zag er opnieuw goed uit en nu was het nog lekker fris, later zou de zon weer volop schijnen. De andere tentbewoners, Duitsers, sliepen schijnbaar nog. Eerst ontbijt en dan tent afbreken, was vrijwel droog. Kwart voor zeven zat ik op de fiets en de route snel weer gevonden, ik hoefde alleen de bordjes R1 maar te volgen, meestal fietspad langs de Drau. Uitzichten zijn nog steeds schitterend, overal zie je de bergtoppen en groene dalen. In een eerste winkel weer even boodschappen gedaan, want drinken is echt nodig. Doordat ik vroeg vertrok was ik ook al aardig snel in Spittal an der Dram, aardig plaatsje. Ik zou de doorsteek door de Alpen nog kunnen doen vandaag. Die gaat door de Tauerntunnel en kun je alleen met de trein doen. Echter daarvoor moest ik nog wel even zo'n 600 meter omhoog klimmen. 7 km en 8% stijging. En volop zon 28 graden denk ik. Rustig beginnen, ik had de tijd nog. Na ruim 4 km maar even pauze gehouden. Daarna weer op gang komen was nog moeilijkst maar heb het gehaald in bijna 2 uur. Er stond al rij auto's te wachten. Kaartje gekocht en wachten. Vertraging, ook hier dus wel. Volgens mij bijna uur te laat. Ritje duurt maar 12 min en dan sta je aan de andere kant van de Alpen. Veel wind hier en nu afdalen. Dat ging nog niet heel makkelijk om juiste route te vinden. Eenrichtingsweg mocht ik niet in, ander kant leek weer omhoog te gaan en camping was stukje verder kon je bijna zien liggen. Vragen dus en na overleg was beste om via de parkeergarage te gaan, daarin naar beneden fietsen dan kwam ik beneden uit. Dus dat gedaan, 12 etages lager, bochtjes draaien. Meeste waren gewoon leeg, alleen boven en onder stonden wat auto's. Daarna nog flinke afdaling en zat ik binnen no time op de camping. Volgens iedereen zijn de foto's mooi maar dat komt ook omdat omgeving gewoon prachtig is. Ook nu maar weer aantal mooie uitzichten en ook nog 1 van slang die lag te zonnebaden. Deze bleef rustig liggen. Nogmaals dank voor de vele reacties.
Totaal vandaag een 95 km en als goed is kom ik morgen in de buurt van Salzburg.

Inderdaad weer mooie vergezichten ook ëen keer wat anders afdalen in de parkeergarage. Daar kom je niet vaak met de fiets.

Betsie 2019-06-08 00:13:01

net even alle verslagen gelezen ( liep een beetje achter), prachtige tocht zeg, heel mooi, maar ook zwaar. Geniet er nog van en succes

odile 2019-06-08 13:06:51

Het valt zeker niet mee om te klimmen met die warmte, ondanks dat gaat het wel lekker.