Dagje busreis

Finland, Rovaniemi

Nu de Noordkaap gisteren is gehaald was het wachten zoals ik al vermelde. Het bleef de hele dag mistig en dat was uiteraard jammer voor de vele toeristen die nog steeds aankwamen. Allemaal naar de wereldbol maar veel zagen ze er niet van. Ik kwam ook in gesprek met Els en André uit Wouw die daar waren met een 20 tal campers die een tocht door het Noorden maken. Ze stonden nu daar op de Noordkaap en nodigden me spontaan uit mee te gaan dan kon ik met hen mee eten. André was prima kok en heeft een uitstekende spaghettimaaltijd verzorgd. Met eeen biertje erbij en koffie na. Hij was jaren terug naar Santiago gefietst en had toen zelfde meegemaakt. Nogmaals mijn dank hiervoor! 1 uur zou de bus vertrekken en daar ook alles dichtgaan op de Noordkaap . Gelukkig was de bus er al ruim op tijd en kon ik alles inladen en instappen. Het ging eerst naar Honningsvåg waar de bus stopte en pas om 5.10 uur verder ging. Beetje geprobeerd te slapen maar ging niet echt makkelijk, geen slaapbus.Daarna tocht van ongeveer 550km waarbij bus af en toe halfuurtje stopte. Chauffeur is hierbij ook nog post en pakket bezorger/ophaler en moet alles zelf inladen. En dan die Nederlandse Chauffeurs maar klagen. Finland is in feite 1 lange weg, heuvelachtig met alleen maar bossen. Als je hier fietst verveelt het gauw, vandaar dat ik ook de westkust van Noorwegen heb gekozen als route en niet de kortste route door Zweden en Finland. Wat verder opvalt in Finland: je verstaat er niks van, ook lezend kun je er niks van maken en het is er al uurtje later. In de ochtend nog regen, maar later klaarde het op en kwam zelfs de zon weer tevoorschijn. Om half zes was ik in Rovaniemi bij station. Vooraf had ik nog gedacht hier even te blijven en bij de kerstman langs te gaan, maar we kwamen daar straks al langs en is nog ruim 10 km buiten de stad. Ik had nu nog meteen aansluiting op de trein naar Helsinki. Kan ik beter daar wat rondkijken als ik daar ben. Dat duurt nog wel even en wordt weer slapen in de trein. Lijkt me makkelijker dan in de bus. Geen fietskilometers vandaag maar openbaar vervoer.

Na dagen op de fiets mag een rustdag echt wel. Treinen is ook leuk. Succes.

Willemien 2018-06-21 19:26:57

Veel succes met slapen in de trein. Ik denk dat je nu net zo moe bent als dat je op de fiets was.

Ria 2018-06-21 20:10:10

Hoi. Voor jou natuurlijk al een flinke tijd geleden dat je fietstocht naar de noordkaap maakte. Leuk om verhaal te lezen. Vraagje: stond er op de Noordkaap een reguliere bus klaar met een tijdschema?

Anton 2023-08-28 20:33:58

Hallo Anton, Deze reis is inderdaad al weer aantal jaren geleden. Moest even nadenken. Ik wilde toen eigenlijk terugfietsen naar Honningsvåg maar omdat het zo mistig was heb ik toen daar de bus al gepakt. Volgens mij gingen er wel meerdere bussen maar omdat ik toch al via Rovaniemi terug wilde gaan, heb ik die bus gepakt. Heb net even zitten kijken op internet en volgens mij gaan er wel meerdere bussen naar Honningsvåg . Ligt er ook beetje aan waar jij heen wilt met de bus.