Een heel ander landschap

Verenigd Koninkrijk, Tain

Vannacht heerlijk geslapen. 8 uur zou ontbijt klaarstaan en dat klopte ook.weer uitgebreid breakfast, ik raak er bijna aan gewend😋
Daarna kamer opruimen en alles weer op de fiets laden. Iets later dan normaal vertrokken, is tenslotte ook zondag en hoef geen 100+ km. Eerst richting Tain langs een klein riviertje en door bos. Hieraan merk je al dat je in andere omgeving komt. Na 13 km moet ik de Kyle of Sutherland (rivier) oversteken. En dat gaat niet zomaar. Speciaal met subsidie van europa hebben ze een voetgangersbrug gebouwd aan de al bestaande spoorbrug voor de NoordzeeRond fietsroute die ik hier ook volg. Maar schijnbaar hadden ze weinig verstand van fietsers. Ik moet een trap op, smal pad en aan andere kant 2 trappen op. Dat gaat dus niet zonder alles af te pakken, tassen naar overkant brengen en uiteindelijk ook de fiets de trap op hijsen. Dan kan ik weer verder. In Ardgay is winkeltje open en die heeft ook koffie, lekker na 20 km fietsen. Vlak voor Tain kom ik voor de liefhebbers langs Glenmorangie Distillery. Helaas, in weekend gesloten. Wel even foto gemaakt.
De hooglanden liggen inmiddels achter me en daardoor is het aardig vlak. En voor eerst zie ik ook landbouw, akkers met graan en aardappelen. In Nigg kom ik weer uit bij een water en hier vaart een kleine ferrie, kunnen net 2 auto's op. Aan de overkant weer koffie gelegenheid met koek. Daarna even behoorlijke klim naar 212 mt hoog om vervolgens weer af te dalen. En dan linksaf richting Fortrose waar camping is. Net naast de golfbaan, hole nr 9 tentje opgezet. Hier in water zijn bijna dagelijks dolfijnen te zien. Ben er nog heen gewandeld en zag paar keer wel iets maar niet zover boven water dat ik er dolfijn in herkende.
Al met al prettige dag, bijna zonder regendruppels en 85 km op de teller.
Morgen naar Inverness, de eerste grote stad op de route.

Volgens mij ga je de goede kant weer op Willy. Het ziet er vandaag inderdaad allemaal weer wat vriendelijker en leefbaarder uit. Succes weer op jou verdere tocht.

Erik 2022-05-22 21:19:53

Glenmorangie, zeker het proberen waard.

Eric 2022-05-22 23:39:24

👍

Jan 2022-05-23 08:00:09

Mooie plaatjes en weer een mooi verhaal. Morgen naar Inverness, als je tijd hebt even de oude gevangenis in de stad bezoeken. Veel plezier en succes.