Korte etappe naar Florence (dag 24)

Italië, Florence

Na de zware klim van gisteren vandaag maar een soort tussenetappe naar Florence. Gisteravond moest ik maar genoegen nemen met paar boterhammen, want in plaatsje was wel restaurant maar niet geopend. Had ook geen zin weer terug de berg op te gaan. Vanochtend typisch Italiaans ontbijt met allen wat zoetigheid en meneer die alles regelde. Mevrouw wel keer gezien, maar bemoeid zich nergens mee. 8.30 weer op de fiets en gaan meteen verder in de afdaling, maar goed dat het rustig is op de weg. Maar niets gaat hier vlak, na afdaling meteen weer klimmen en dat gaat zo tijdje door. In San Piero maar weer paar broodjes gekocht en stuk pizza die ik later bij de koffie heb opgegeten. Toch moest er ook nog weer zo'n 6 km geklommen worden maar hier kon je beetje in ritme komen, ging niet zo steil. Was wel over autoweg en merk je dat Italianen toch anders zijn dan Duitsers en Oostenrijkers. Ze hebben geen geduld en halen je overal in, 1 keer ging maar net goed toen motorrijder van andere kant ook beetje midden op weg aan kwam zetten. Na de klim de afdaling naar Fiesole, letterlijk net boven Florence. Je hebt schitterend uitzicht over de stad met de Dom in midden.
Eerst ingecheckt in B&B en vervolgens lopend het centrum verkend. Het is echt de mooiste stad die ik tot nu toe gehad heb, veel meer te zien dan alleen kerken zoals in Verona. De Duomo is van buiten schitterend, maar valt dan binnen wat tegen. Wel bijzonder schilderwerk in de koepel. Deze koepel kun je betreden maar moest ik wel eerst 3 kwartier in de rij staan, met beetje miezerregen. Maar krijg je ook wat voor. Eerst tot aan de koepel, vervolgens via allelei nauwetrapjes naar hoogste punt waar je weer alle kanten uitkijkt over de stad.
De San Lorenzo heeft daarentegen weer prachtig schilderwerk, veel fleuriger dan eerdere kerken. Dat was even weer beetje cultuur.
Vandaag zo'n 55 km gedaan. Morgen gaan we naar Siëna en wordt de eer zwaardere etappe. Het routeboekje doet dit in 2 etappes van 38 km, maar dan kom ik niet op tijd over. Nog maar 6 dagen te gaan!i

Hoi Willy . Nog steeds vind ik het knap van je. Gisteravond je familie Hollegien een dag reisverslag laten lezen. Respect voor jou en ook de groeten van hen. morgen weer een goede dag. Succes. Groeten

Willemien 2016-06-01 23:24:54

Lekker man Pizza met Koffie :-S hahahaha

Rob 2016-06-03 08:29:56

Hoi Willy, Veel succes voor je laatste dagen, met mooi weer, warm eten en een lekker koud biertje!