Col 24, 25 en 26 kan ook streep door!

Frankrijk, Arette

Ja inderdaad, nu zijn de cols aan de beurt.
Gisteravond op de camping zat ik al aan begin van de klim naar de Col de Soudet. Had gisteren alleen weinig winkels dus gisteravond beetje noodrantsoen aangesproken. Red ik me ook goed mee, maar ik moet wel voldoende calorieën binnenkrijgen. Prima geslapen en op tijd wakker. Meestal ben ik ook al vroeg de slaapzak in gedoken.
Ontbijtje, inpakken en wegwezen. Op naar de klim van nog 14 km. De Soudet staat met uitroepteken in boekje dus extra steil. In begin viel dat best mee, maar later gaven de borden stijging van 12 tot 13 % aan. Dat komt wel even aan. Maar onder begeleiding van orkest met koeiebellen rustig naar boven gefietst. Vlak voor de top werd ik nog ingehaald door andere Nederlander op racefiets met minimale bepakking. Was niet Thijs maar ook iemand die de 100 cols tocht fietst. Even staan kletsen, vergeten foto te maken en toen weer door. Top was ook niet zo sensationeel, meer wintersportgebied. Uitzichten zo wie zo minder dan gisteren, meer door bos gefietst.
Na de top een vervelende afdaling via smal hobbelige weg, weinig uitzicht dus constant remmen. In Issor was warempel een winkeltje, daar meteen maar paar boodschappen gehaald want voorraad was aardig op. Daarna een kleine col met de naam Col de Hourat, stelde weinig voor en kon me opmaken voor de volgende: Col de Marie Blanque. Uit de index met code 5,7 en vooral aan het eind weer steil. Dat klopte, weer 12 tot 13 %. Prima weg maar die was toch te smal voor 2 campers. Zag er 1 stoppen en bestuurder teruglopen en even verder stond camper andere kant op in de berm/sloot staan. Linker achterwiel van de grond af , dus die kwam er zelf niet meer uit. Ben niet gestopt want zat lekker in mijn ritme en kon toch niet helpen. Ook deze top bereikt, jammer dat je daar dan alleen maar een bord hebt, verder niemand te zien. We, weer lekkere afdaling en daar mee kwam ik in Laruns. Hier camping gezocht en gevonden. Omdat centrum niet ver weg is hier uit eten geweest. Was wel keer weer nodig en biertje smaakte heerlijk.
In ben nu aan begin van de klim naar de Col D'Aubisque, een bekende uit de tour de France. Deze is inmiddels open dus rustdag gaat er nog niet komen.
Samenvatting: aantal cols vandaag 3, totaal nu 26, been côte's, km vandaag 90, hoogtemeters ruim 2000.

Ha Willy, wat ga je lekker! Op de Aubisque was wel een leuke auberge, zeker de moeite waard om naar binnen te gaan. Veel succes!

Thijs 2023-06-06 21:37:09

Wij vinden het erg knap wat jij doet En wat een mooie foto’s geweldig. Veel succes morgen, groetjes

Henk en Mariët. 2023-06-06 22:25:31

Wat natuur betreft zou ik daar ook wel willen fietsen. Maar ben bang dat ik beneden aan de klim blijf staan. 🤪. Dus laat ik mooi aan jouw over. Succes maar weer.