Verder over Po-vlakte naar Ferrara (dag 21)

Italië, Ferrara

Vanochtend samen aan ontbijt met Jan en Paul die dus ook op weg zijn naar Rome. Zij hadden gisteravond in een kroeg eerst nog voetbal gekeken. Ontbijt was weer prima verzorgd, zelfs een eitje erbij van hun eigen kippen. Om 9 uur vertrokken en het weer was aangenaam, beetje bewolkt en zo'n 20 graden. Etappe ging verder net als gisteren over de Po-vlakte en daar is verder weinig te beleven. Slinger af en toe over de weg, niet van teveel op, maar om alle gaten en kuilen in wegdek te vermijden. Onderhoud aan wegen komt hier zeker niet op eerste plaats. Ook groot verschil in huizen, meeste grauw en grijs en verschillende bouwvallen die gewoon verlaten zijn. In klei dorpje kom ik opeens een soort processie tegen. Ouders met kinderen die rozenblaadjes strooien en pastoor met een koortje daarachter, biddend en zingend. Geen idee waar dit weer voor was. Rond de middag werd de lucht dreigend en geluk had ik weer dat ik een bushalte tegen kwam. Daar maar even picknicken, want begon ook te onweren. Toen het wat droger werd weer verder en even later kwamen Jan en Paul ook weer voorbij. Die wilden eerst nog verder in de buurt van Bologna, maar hadden toch maar B&B in Ferrara geboekt. Daar aangekomen schijnt de zon weer en eerst centrum beetje verkend. Veel kleine straatjes en winkels zijn veelal open. Ook weer grote Dom die binnen heel andere stijl heeft dan kerken in Verona. Het blijft indrukwekkend om te zien hoe dit vroeger allemaal gerealiseerd is.
Slaap vannacht in een hotelletje en hier is wel weer internet. Vandaag 78 km op de teller.
Morgen beginne nu we aan 3e routeboekje en hebben we verschillende keuzes om Rome te bereiken. Ik kies voor de Toscane route die mooist maar ook zwaarst schijnt te zijn. Heb net een B&B besproken in klein plaatsje, Farneto, net voor de eerste Apenijnenklim.

de processie: Zal ik het dan maar even uitleggen? Het is vandaag 60 dagen na Pasen. sacramentsdag die in Italië meeestal met een bloementapijt wordt gevierd. Niet dat ik dat uit mezelf weet hoor... haha.