Naar Mezzocorona via de Strada del Vino

Italië, Mezzocorona

Vandaag was weer een dag om in te lijsten.
Gisteravond nadat het droog werd keek je omhoog naar de bergen en kon je zien tot hoever het ongeveer 0 graden was. Bomen daarboven waren gewoon wit door nieuw gevallen sneeuw. Vanochtend wordt je dan wakker met de zon volop in de kamer, het kan snel veranderen. We zitten in Italië dus ontbijt is wat anders dan we gewend zijn, meer zoetigheid en kaas of ham kennen ze bijna niet. Gelukkig zat ook Duits echtpaar aan tafel en die hadden wat meegenomen en mocht ik van pakken. Ook zij hadden gisteravond niet meer gegeten, dus Willemien, het kan echt wel keer zonder schnitzel of bratworst. Trouwens zitten we nu in Italië en is het meer pasta en pizza. Rond half negen alles weer ingepakt en de fiets op, verder door dal van de Etsch via talrijke appelbomen. Bij Eppan volgen we de Strada del Vino en normaal lust ik die graag, maar deze was even anders. Ruim 5 km klimmen met 3% en paar uitschieters naar 10 %. Boven heb je dan weer uitzicht over de wijngaarden. Bij St. Michael kom ik wegafzettingen tegen voor de Giro d'italia. Fietspad gelukkig niet en ik wacht maar niet want duurt nog tijdje voor ze hier zijn. Zij moeten klimmen, ik ga afdalen naar Auer. Daarna fietspad weer langs de Adige of Etsch, in de zon en lekker windje mee. Kilometers vliegen voorbij. Bij een tussenstop waar ik even kijk op een informatiebord, komt een wielrenner naar me toe. Italiaan en hij maakt me duidelijk dat zijn zadel los zit en of ik een inbussleutel bij me heb. Hij ging af op de volle tassen. Inderdaad, mijn ehbo-koffer voor de fiets onderuit de tas gehaald en imbus erbij en probleem waszo verholpen. Zegt ie in beetje engels/duits: ik zal je mijn naam geven en liet kaartje zien: Gianni Motta. De Gianni? Ja de vroegere wielrenner, denk uit de jaren Zoetemelk of nog eerder. Helaas niet zo snel gedacht foto te nemen, hij bedankte en was ook zo weer weg. In Mezzocorona aangekomen heb ik Zuid Tirol verlaten en is alles alleen maar Italiaans. Bier verstaan ze nog wel en die smaakt ook best. Eten doen ze meestal wat later, vandaar ook wat later met verslag. Aangezien hier vlak naast de B&B een kabelbaantje omhoog ging, heb ik die ook even genomen om van bovenaf alles te aanschouwen. In paar minuten 900 meter hoger heb je schitterend uitzicht, zie foto als dat lukt.
totaal vandaag 80 km waarbij meer meter omlaag dan omhoog. Overnachting voor morgen inmiddels ook weer kunnen regelen en gaan we via Trento naar Ala, vlak voor Verona.

Hoi Willy. Superfijn voor jou dat het weer een mooie dag was. Want afzien bij mooi weer is toch fijner. Morgen zal het hier ook opklaren. Geniet vd mooie vergezichten en vd pasta's. Met een goed glas wijn kan je het lang volhouden. Tot horens..

willemien 2016-05-24 23:10:50

wij hoeven niet meer op vakantie. Wij genieten wel op deze manier van jouw reis. Succes verder .

de tipjes uit Heeten 2016-05-24 23:11:14

Kabelbaantje.... Zo niet Willy :-) je had schrijver moeten worden man!