South en North Harris en dan Lewis

Verenigd Koninkrijk, Borve

Gisteravond nog even stukje gewandeld en dan merk je dat de grond eigenlijk een veengebied is. Vrij drassig en de grond veert gewoon. Ook kwam ik nog veld tegen waar men turf afsteekt. Heb ik vandaag ook wel meer gezien. Ook kwamen er nog andere fietsers op de camping waaronder Nederlandse. Was op gegeven moment aardig druk in het keukengebouw.
Vanmorgen vroeg op. Stond harde wind en dat hoorde je goed in de tent. Ik moest weer over naar volgende eiland en wilde de ferrie halen van half elf. Bleek later 10 uur te zijn. Droog weer en zelfs wat zon en dus harde wind vanuit de goede kant: ik ging van de wind af.💨 dat fietst makkelijk en was ik rond 9.15 al bij de ferrie en 33 km erop zitten. Kort daarna kwam die ook aan varen en had door harde wind wel enige moeite om aan te leggen. Helaas geen koffie of iets anders te krijgen aan boord. Na uurtje kwam ik aan op South Harris. Via de westkust gaat de route dan over naar North Harris. Voor de modekenners wellicht bekend: hier komt de Harris-tweed vandaan.
Begin ging echt langs de kust en heb je niet idee dat je in SCHOTLAND bent. Mooie zandstranden en baaien. Hier ook maar lunch genomen bij een "strandtentje".
Daarna via Tarbert naar North Harris. Hier zie je opeens heel ander landschap, veel meer rotsachtig en met name eerste gedeelte is vrij verlaten. Ja schapen kom je overal tegen. Zat ook behoorlijk klim in van 3 km met stijging tot 12% aan toe. Maar dat ook wel weer gehaald. Daarna maar keer kijken naar slaapgelegenheid: camping zat er niet in op dit gedeelte, volgens routeboekje wel aantal B&B. Maar daar zag ik nog nergens bordje van langs de weg. Tot in Balallan: galerie en B&B. Klein huisje, deur is open en een ruimte met allerlei kunst en schilderwerk. Niemand te zien, wel een bel. Paar keer ingedrukt maar niemand komt. Had iets moois kunnen uitzoeken maar op de fiets meenemen was lastig🤣
Dan maar weer verder en meer meer op Google Maps. Iets verder zou er nog 1 zijn. Kilroch house en dat bord kwam ik tegen. Lijkt beetje oud en vervallen aan buitenkant. Toch maar naartoe. Geen bel , deur is open en grote bal waar ik ergens iemand hoor. Blijkt de eigenaar (Sandy) die lag te slapen op de bank. Is inderdaad een B&B en ja ik kan een kamer krijgen. Moet ie nog wel even klaar maken. Geen probleem🤗 als ik maar bed heb om te slapen. Hij bied me zelfs aan om me weg te brengen naar bistro om wat te eten en haalt me daarna wel weer op. Maar goed ook want het regent weer behoorlijk. Het is een oud schoolgebouw, eenvoudig en geen alcohol, maar eten smaakt prima.
Weer lang genoeg verhaal volgens mij. Afstand vandaag was 105 km. Morgen verder naar volgende deel van eiland: Lewis.

Goh jammer ik had wel een echt Schots kunstwerk willen hebben. Je beleeft weer genoeg met zoeken naar een slaapplek