Een koude start van de dag

Frankrijk, Magny-lès-Jussey

Vanmorgen op tijd wakker en voelde in de tent al dat het koud was. Nog geen zon te zien en behoorlijk windje dat aanwezig was. De Nederlander die ik gisteravond nog sprak fietste op dat moment al weg, was net 7 uur. Zelf snel ontbijtje gemaakt en vervolgens ook de boel ingepakt, ging al sneller dan gisteren. Om goed 8 uur stapte ik op de fiets en ook toen merkte ik meteen dat het koud was, had jasje al wel aangetrokken. Met name in afdaling kreeg ik koude handen en dacht er al aan om de handschoenen op te zoeken die ergens onderin de tas zaten. Dat was gelukkig net niet nodig, door fietsen warm je op en na uurtje zag ik ook de eerste zonnestralen.
Tocht ging weer door verschillende dorpjes, sommige zo klein dat je er met 10 x trappen doorheen bent. Wel vaak allemaal oude zooi en vervallen gebouwen.
Omgeving van vandaag was wel veel opener, niet meer veel door bos zoals afgelopen dagen. Zag veel landbouwgewassen, ook diverse velden zonnebloemen maar die waren nog maar een 5 cm. Die zal ik dus niet zien bloeien. In Jussey was weer gelegenheid voor koffie en kwam ik al weer paar Nederlanders tegen. Hij was uit Nijmegen naar hier gefietst maar deed niet de 100colstocht. Daarna was het in Champlitte tijd voor heerlijk broodje. Wat cols betreft was het vandaag 0,0 wel een aantal cotes gehad, 5 stuks in totaal. Het verschil tussen col en cote is dat een col over hoogste bergpas tussen 2 toppen doorgaat. Je klimt dus in feite een bergpas over. Een cote gaat meer langs een helling, maar in beide gevallen moet je klimmen😂. Ook kwam ik 2x bord route barree, dus weg afgesloten tegen. Dat ken ik en in meeste gevallen kun je er met de fiets wel langs. Dat was ook nu het geval met een auto zeker niet, zie foto. Ik had een camping gepland in Is sur Tille ruim 100 km verder. Volgens boekje was daar camping maar die blijkt dus 10 km verder te liggen buiten de route. Daar had ik weinig zin meer in want morgenvroeg zou ik dan ook weer terug moeten. Dus gezocht naar andere accommodatie en zit nu in een budgethotel. Eenvoudig maar kost ook niet veel, 48 euro incl ontbijt. En hier zit restaurant bij dus avondeten is ook geregeld.
Totaal vandaag op de teller 116 km, 0 cols en 5 cotes. Ik zit daarmee nog aardig op mijn gemiddelde van 100km per dag, zal nog wel minder worden met hogere cols.

@ Frits die vroeg of ik alle tour de France cols zou fietsen: nou wel behoorlijk aantal daarvan waarbij meest bekende Mont Ventoux , Tourmalet, d'Aubisque, Galibier en D'Izoard. En volgens de index staat Ventoux op 1 en Tourmalet op 2 met code 11.

Tot morgen, A demain!

Wat leuk om je reis en de verhalen weer te volgen; zet 'm op!

Anne 2023-05-24 20:26:06

Topper! Als je ontbijtje er morgen net zo goed uitziet kun je er wel weer tegenaan! Succes morgen weer