Lange,zware en warme dag

Frankrijk, Monsols

Omdat het met de campings niet altijd lekker uitkomt ontkom ik er niet aan om af en toe een wat langere etappe te doen of anders een korte of weer hotel en/of B&B op te zoeken. Gekozen dus voor een iets langere etappe van 111 km en die werd zwaar omdat er liefst 5 cols en 4 côte's inzaten. En vanaf de ochtend brand de zon er aardig op los. Zag in de middag ergens 28 gr. op een bord staan. Vandaar na goede nachtrust vroeg opgestaan en om 7.30 zat ik al op de fiets. Ging vanaf begin al meteen op en neer maar ik merk dat benen steeds beter worden. Kan nu klim van 5km in een keer halen alleen keer stoppen voor foto of wat water. Dat gaat er trouwens veel doorheen, samen met aantal flesjes cola. En water bijvullen lukt meestal wel op een kerkhof waar waterkraan is met drinkbaar water. Kwam al vroeg supermarkt tegen en meteen maar voorraad wat aangevuld want morgen is zondag en alles waarschijnlijk dicht. Maandag moet ik nog maar zien ivm Pinksteren of er wat open is. Onderweg ook nog wel broodje gescoord bij bakker. Dan even over de cols: meeste hadden index van 0,5 alleen de col de la Casse Froide had 1,9 die was wat langer en stijging van ongeveer 380 m. Bij de Côte's zat wel een naar ding: Côte de Rochat. Staat in boekje al met uitroepteken en rood lijntje. Je gaat de bocht om en krijgt meteen helling van 26% voor de trappers. Dat is volgens mij voor niemand te fietsen. Moest ook meteen afstappen en proberen te lopen. Ook dat ging al zeer moeizaam. Gelukkig maar een paar honderd meter. En dan meteen een volgende Côte er achteraan met een index van 2,1. Daar had ik het wel moeilijk, voelde nog steeds de benen van dat lopen.
Maar langzaamaan toch gehaald en gelukkig kwam dan ook weer lekkere afdaling. Tijd om camping op te zoeken, in Feurs zouden er 2 zijn. De eerste vlak aan route bij een boer. Niemand te zien maar wel info dat men rustig plek kan zoeken. Alles heel sober en oud maar er is toilet en douche. En er was war onweer in de lucht dus de tent hier maar opgezet. En weet je wat dan lekkerste is na aankomst: een warme douche en goed koud glas bier! Helaas die waren er beide niet. Na paar uur kwam eigenaar thuis, oud mannetje sprak alleen Frans. Maar er wel uitgekomen: dop van gaskraan zat nog dicht van de geiser. Morgenvroeg wel warm water. Eten haal ik wel uit mijn voorraad en biertje hou ik tegoed.
Aantal cols dus 5, totaal staat nu op 15. Aantal km 111, volgens routeboekje zit ik nu op 615. En vandaag ruim 2000 hoogtemeters.
Voor de thuisblijvers: veel plezier op Ribs and Blues als je gaat.
A demain!

Pc. Mevrouw komt me net doosje aardbeien brengen uit eigen tuin als dessert. Toch wel aardig!

Jammer dat je na zo'n zware tocht niet lekker aan tafel kan schuiven om te eten. Hopelijk morgen wel weer. Succes maar weer.

Ria. 2023-05-27 21:11:09

misschien komt de boer nog met een flesje en anders morgen meer geluk.heel goede reis verder over de cols.

diny 2023-05-27 21:30:03

Weer een mooi verslag en mooie foto’s Willy. Succes!

Anneke 2023-05-27 21:32:41

Zo’n lekkere douche daar verheug je je dan ook echt op en als die dan niet is ja dat is wel een beetje een domper. Maar zo’n doosje aardbeien is dan ook wel lekker.😁

Peter 2023-05-27 22:52:35

👍

Jan 2023-05-27 22:54:40

Zo die cols heb je maar weer gehad. En met die zoete zomerkoninkjes is ook niks mis...veel plezier en toi toi!

Willemien 2023-05-27 23:16:20

De ribs en blues was gezellig hopelijk heb je morgen weer de mogelijkheid om er samen 1 te drinken succes weer morgen