Toch nog een eilandje

Verenigd Koninkrijk, Highland

Vanochtend weer op tijd opgestaan. Gisteravond bedacht dat ik vandaag toch nog weer de boot zou nemen, in dit geval maar klein rubberen bootje. Naar het eilandje Handa waar ook vogelkolonies broeden en ook Puffins zouden zijn. Overtocht van 5 minuten en je kon ook bijna elk moment weer terug. Vanaf 9 uur zou die beginnen. Ik was al ruim op tijd en kon met de eerste overtocht mee, 13 bezoekers in bootje. Op eiland eerst wat uitleg door paar rangers en vervolgens kon je dan zelf rondje lopen van ongeveer 6 km. Wel dringend advies alleen op de paden blijven. Nou, rondje was echt wel indrukwekkend: begin gewoon groen grasland maar daarna kwam ik bij de kliffen. En die zaten vol met vogels, elk richeltje was bijna bezet. Wat het allemaal waren, geen idee. Deze ken ik ook niet allemaal. Stuk verder zouden de Puffins moeten zitten: wel de nesten gezien maar de jongen waarschijnlijk al uitgevlogen. Dus helaas, die niet maar wel vele andere. Ook nog paar zeehonden die kopje boven water uitstaken. Had eigenlijk nog verrekijker moeten hebben om van dichtbij te kunnen zien. Na paar uur rondkijken maar teruggegaan naar begin. De ranger vertelde nog dat Puffins waarschijnlijk de oceaan op waren omdat het gisteren behoorlijk winderig was geweest en ze toen op eiland zijn gebleven en nu dus weer op jacht naar eten.
Bootje kwam weer aangevaren met nog wat bezoekers en ik kon weer mee terug. Toen verder op de fiets, eerst weer terug naar de route en daarvoor helling op met stukje van 20 %. Best zwaar om zo te beginnen maar is gelukt zonder af te stappen. Route ging verder door mooie omgeving naar Durness, het meest Noord/Westelijke plaatsje van Schotland. Laatste paar km begon het weer te regenen, verder goed weer gehad. Camping is prima met zit ruimte waar ook Nederlander zit die hierheen gewandeld is vanaf Fort William in 2 weken. Even ervaringen uitgewisseld.

Op de teller vandaag 50 km. Foto's dit keer zonder verder commentaar. Beelden zeggen genoeg.

👍

Jan 2022-05-20 19:38:25

Mooie foto’s Willy. Alleen jammer dat je geen puffins hebt gezien. Zijn mooie vogels, maar misschien kom je ze nog tegen.

Peter en Gea 2022-05-20 22:32:54

Goed kijken 👀 op foto 4 ligt een vos 🦊 in het gras te azen op een lekker vogeltje 🐦

Eric 2022-05-20 23:40:02

Wat een indrukwekkend stukje natuur....