3 Cols weer gehaald!

Frankrijk, Barèges

Met 3 cols op programma waaronder de Tourmalet, vanochtend op tijd opgestaan. De zon scheen al weer prachtig op de bergen. Kort ontbijt en dan meteen de klimbenen op actief. Zit al in beklimming Tourmalet en die stijgt gemiddeld 8% en is de nummer 2 uit indexlijst en een hoogte van 2115 m! Klimt wel heel gelijkmatig, alleen laatste stukje iets meer. Is voor mij tot nu toe mooiste beklimming. Brede weg, nog vrij rustig op weg en open landschap waardoor je mooie uitzichten hebt. Na 3 km zou ik rechtsaf moeten maar daar staat nog steeds bordje Route Barree. Afgesloten dus net zoals Thijs al zei. Gewone weg dus gevolgd en die komt later toch weer bij de andere samen. Ik klim hoger en hoger en mooi te zien hoe snel je dan nog omhoog gaat als je achterom kijkt. En dan nog klein stukje tot top, 9% omhoog doen de benen wel zeer maar dat is snel weg als je boven bent. Daar waren ze nog druk aan het werk, geen tentje om wat te drinken. Wel paar foto's gemaakt. Dan naar beneden, windjack aangedaan want is best fris. Na paar km kom je dor La Mongie , een uit de grond gestampt skidorp met lelijke gebouwen. Er wordt volop gebouwd en ook al weer gesloopt, alles is hier nog op wintersport ingericht. Ook daar geen tentje open.
Beneden maar koffie en cola genomen. Daarna klim naar de Hourquette D'Ancizan, een vervelende klim want deze is zeer onregelmatig waardoor je niet goed in ritme komt. Maar gelukt. Ondertussen nog geen winkels gezien maar die kwam in Ancizan. Voorraad beetje aangevuld en op naar laatste klim de Col D'Azet. Deze liep beter en in regelmatig tempo omhoog gefietst. Als laatste kwam daar mooie afdaling via tientallen haarspeldbochten. Camping was daar snel gevonden, geen luxe maar wel mooie plek voor tent. En kost ook niet wat, 5 euro!
Volgens Google zou hier pizzazaak zitten maar die blijkt al verdwenen. Dus maar weer uit de voorraad wat eten voor vanavond.
Vandaag dus 3 cols, totaal staat nu op 32. Km vandaag 80 en weer meer dan 2500 hoogtemeters.
Morgen doen we iets rustiger want anders komt het niet goed uit met campings.

Ik blijf het zeggen, wat ontzettend knap wat jij doet, geniet ervan Willie, groetjes

Henk en Mariët 2023-06-08 23:11:19

👍

Jan 2023-06-09 05:43:54

Wat een energie zit er in die benen van jou. Omzettend knap. En ondertussen genieten van het mooie uitzicht. Prachtig.