De Col d'Izoard op 2360 meter

Frankrijk, Guillestre

Vandaag stond denk ik de koninginnenrit op programma, de hoogste col volgens mij in mijn tocht. ( of ik moet me nog bedenken en hoger willen). Wederom een goede nachtrust gehad. Voor het eerst kon ik de tent bijna droog inpakken want de zon was al volop aanwezig, nog beetje achter een berg, maar zag er prima uit. Mevrouw had het ontbijt al klaar staan en smaakte prima. Net als avondeten gisteren en dat met 2 biertjes voor alles samen 30 euro. Heb maar fooi gegeven. Daarna begon dan de klim om iets na 9 uur. Zat meteen op de route en die ging alleen maar omhoog. Elke km staat er bordje met hoever nog en stijgingspercentage, ik begon bij 13 km, had er gisteren al 5 gehad. Stijging 6 % oplopend tot bijna 9 %. De eerste zweetdruppels kwamen al gauw. Regelmatig ingehaald door wielrenners die ook de klim doen en alleen lichte fiets hebben. Maar geen probleem, rustig verder trappen; als je maar in ritme zit en rustig kunt ademhalen, gaat het prima. Wel lijkt het of ik stront op het stuur heb zitten, zoveel vliegen komen op me af, hele zwermen willen mee omhoog, bijzonder irritant. De ene na de andere bocht gaat voorbij, hoe hoger, hoe steiler lijkt het wel. Op gegeven moment kom je boven de bomengrens en zie je alleen steile rotsen waarvan de keien zo naar beneden willen schuiven. Net maanlandschap. Met nog laatste km te gaan even afgestapt voor paar foto's en toen de eindsprint. Het is dan 11.30 uur als ik boven ben dus 2 1/2 uur over gedaan. Op top volop fietsers en motoren die allemaal foto willen maken. Heb ik dus ook gedaan en daarna rustig wat gegeten en gedronken op bankje in zon. Schitterende omgeving is het hier en ook de volgende afdaling is weer prachtig. Heb maar rustig aan gedaan. Aan deze kant van de Col ook aantal kleine dorpjes en daar gestopt voor koffie. Daarna lang stuk bijna vlak naar dorp Guillestre. Langs een diepe kloof waarin men aan wildwatervaren doet. Het is dan bijna 3 uur en ik kies ervoor om hier camping te zoeken wat gelukt is. Aan klein riviertje net buiten dorp. Kan rustig aan doen en ga straks wel in dorp kijken voor wat eten.
Weer schitterende dag, mooi zonnig en zo'n 50 km gefietst.
Tot later maar weer😉

Top de top gehaald topper!💪💪prachtig mooi daar geniet vd schoonheid...enne wildwater raften misschien de volgende uitdaging!😉 nog vele veilige kilometers 🙋‍♀️

Willemien 2021-07-17 19:10:01

Nou die heb je ook weer in de pocket mooi verhaal en schitterende foto's mooi voor een legpuzzel.

Betsie 2021-07-17 22:03:29

Mooi verslag Willy .

Jan Oosterlaar 2021-07-18 10:53:19

Wij zijn weer bijgelezen, erg leuk om je te volgen. Hopelijk morgen weer een rit zonder vliegen :)