Halve rustdag, 't is zondag

Frankrijk, Jausiers

Inderdaad het is weer zondag dus eigenlijk een rustdag. Nou, zo begon die nog niet! Afgelopen nacht beetje onrustig geslapen, stond dicht bij riviertje en dat stromend water hoor je toch altijd. Nou, nu ik het over stromend water heb, in Limburg weten ze er alles van. En dat terwijl ik hier vandaag sproeiers aan heb zien staan. Soms iets over de weg en lekker fris. Ik kon alles droog inpakken en was rond 9 uur klaar voor vertrek. Kon weer aan volgende col beginnen, de iets minder bekende Col de Vars. Deze is misschien niet zo spectaculair als d'Izoard, zo lastig is die zeker wel. Vooral in begin meteen 8 tot 9 % stijging en dat voel je wel even als je nog niet warmgedraaid bent. Maar niet klagen, ik wou beetje uitdaging dus die had ik nu. Km na km verder omhoog, weer vele motoren en enkele wielrenners die me inhaalden. Ongeveer halverwege korte afdaling in dorpje Vars waar ook bakker open was. Paar broodjes en koffie gehaald. Daarna verder op weg en werd het minder steil. Het was rond 12.30 uur dat ik boven was, toch 3 1/2 uur zwoegen in de zon. Daar maar uurtje pauze gehouden en wat gedronken. Afdaling was weer spectaculair, vooral in begin. Met vaartje van rond 50 km naar beneden met rechts van je steile afgrond is best eng af en toe. Maar ook deze weer goed gehaald. Laatste deel was meer glooiend maar hoefde ik weinig bij te trappen. Ik wil naar Barcelonette maar zag langs weg een bord met namen van 3 Cols waaronder de Col Allos. Daar stond bij: Ferme of wel gesloten. Nou zou ik die morgen doen dus wat is wijsheid? Misschien alleen vandaag dicht? Andere mogelijkheid die ik zag was Col de la Bonette die richting Nice gaat. Wilde ik toch al naar toe. Maar vandaag lukt die niet meer want schijnt ruim 2800 meter hoog te zijn. Even opgezocht op internet en komt niet boven de 9% stijging, moet kunnen. Zit dus nu in Jausiers op Camping en heb bijna halve rustdag. Prima want temperatuur is rond de 30 graden. Kan ik lekker biertje pakken en beetje rondkijken.
Biertje smaakte heerlijk en straks weer eten daar. Aan wennen, is pas na 19 uur dat restaurants open gaan hier.
Aantal km zal ongeveer 45 zijn denk ik. Op dit moment dat ik dit schrijf weer paar druppels en beetje onweergekletter, maakt niet uit, mijn was is al droog.
Tot morgen maar weer..............

Je harem😂

Mariska 2021-07-18 18:47:01

Misschien volgend jaar met de tour mee doen , je hebt al een goede fiets sponsor . Wat een conditie heb je . Dit is heel wat anders als lopen met de hond in Schoonheetense bos . Succes .

Jan Oosterlaar 2021-07-18 19:37:27

Mooie foto's!

Vera 2021-07-18 20:27:53

@ Jan: door vele wandelen bouw je al wel conditie op! @ Mariska: ik kon ze maar niet kwijt worden😂😂😂😂

willy.op.de.fiets 2021-07-18 21:03:30

Toch nog even naar de kerk geweest zag op de foto , 😂 goed bezig. Veel succes nog en geniet van de mooie omgeving.