Over de Buchner Höhe (1256 m, dag 12)

Oostenrijk, Rietz

Vandaag dus de 1e alpenetappe en dat was een tocht om van te genieten. De route gaat over de Buchner Höhe en dat is 1256 m hoog. Gelukkig zat ik al op ruim 640 m en gaat de klim niet in 1 keer omhoog. Het was weer droog maar nog geen zon te zien. Eerste stukje ging naar Garmisch Partenkirchen, je weet wel van schansspringen op nieuwjaarsdag. Ook centrum van Garmisch ziet er leuk uit met vele beschilderde huizen wat je hier meer ziet. Na Garmisch was het meteen goed aan het werk met enkele kilometers 6 a 7 % klimmen. Kwestie van even juiste versnelling vinden en dan gewoon doortrappen. Jammer dat je hier veel last had van geluid van het voorbij razende autoverkeer. Toch genieten van de alpen aan alle kanten om je heen waarvan toppen nog in nevelen gehuld. Hierna kwamen er stukjes die vlakker waren met af en toe een venijnige klim van meer dan 10%. Rond de middag was ik in Mittenwald gearriveerd en tijd voor tussenstop. Bijzonder leuk plaatsje met veel toerisme. Daarna gaat het verder omhoog, rustig doortrappend en doordat de zon erbij is gekomen beginnen de eerste zweetdruppels te vallen. Hoogste punt bereikt, maar daar zie je niet veel, tussen de bomen. Verder dus maar, nu naar beneden. Dan opeens wel schitterend uitzicht op het dal dus stoppen en paar foto's maken. Daar beneden moet ik naar toe, 7 km afdalen bij 9 ā 10 %. Nou voor de beklimming hoef je geen moed in te drinken, maar de afdaling nog eerder. Km-teller loopt op tot boven de 60, na afloop zie ik dat hoogste 66,5 km is. Ik ben niet snel bang, maar dit is constant remmen, zeker voor de scherpe bochten en als ik een tractor achterhaal. In denk ik 8 minuten kom ik beneden in Telfs. Daar eerst maar even bijgekomen en bakkie koffie gedronken op een zonovergoten terras. Vervolgens was het nog 6 km naar Rietz waar ik overnacht in gasthof Thaler. Een prima lokatie waar alles er erg netjes uitziet en ik weer schitterend uitzicht heb op de besneeuwde alpentoppen. Er is wifi alleen valt die telkens weg, dus hoop dat alles lukt.
Totaal was het vandaag 80 km, 943 hoogtemeters en 906 dalen. Totaal teller staat nu op 1170 km. Morgen proberen we Pfunds te bereiken en blijft het vlakker. (Maar goed dat ik extra remblokjes heb meegenomen, want die heb ik nog wel nodig na nog zo'n afdaling).

Dat gaat wel heel hard naar beneden. Dan ben jij de helm wel nodig. Veel plezier daar nog. Groetjes

Ria 2016-05-20 20:28:30

Na Pfunds is het alweer bijna in Italië, gaat lekker zo Willy.