Col de la Croix de Fer

Frankrijk, Saint-Sorlin-d'Arves

Vandaag gaat het echte klimwerk beginnen in de hogere Alpen. Afgelopen nacht goed geslapen in een bed. En ontbijt stond al klaar: heerlijke croissants en warme broodjes. Dat ging er wel in. Tijdens eten kwam man van hotel met vraag waar mijn fiets was. Goeie natuurlijk, staat buiten aan ketting. Ik had nog niet gekeken maar liep even mee en hij stond er nog netjes met kabel om 2 hekken. Volgens hem had ik hem binnen moeten zetten. Maar blij dat ie er inderdaad nog stond. Alles weer opgeladen en rond 8.45 opgestapt. Prima fietsweer, droog, flets zonnetje en bijna 20 gr. Eerst weer terug naar route dus wat klimwerk vanaf ongeveer 300 hoogte. Daarna heel stuk beetje op en af, goed te doen. Rond de middag arriveerde ik in La Chambre waar ik koffie heb gedronken. Van de nationale feestdag weinig gezien, alleen keer in klein plaatsje waar denk ik de burgermeester een toespraak hield voor een 20 man/vrouw. Na de koffie ging het echte werk beginnen en helaas begon het ook weer te sputteren. De Col de la Croix de Fer moest ik op en onderaan stond bordje 28 KM dus echt stukje klimmen. Begin ging ook echt met 10 % of nog meer omhoog. Rustig in ritme komen en dan gaat het wel. Je ziet de steile stukken voor je en denkt: moet ik dat halen? Maar het gaat echt wel, rustig ademen en doortrappen af en toe rustpauze, wat drinken en verder. Langs de bergen trekken wolken omhoog en op gegeven moment fietste ik in mist. Na korte afdaling weer omhoog, paar tunnels gehad en het werd droger. Laatste stuk ook steeds mooier en kom ik door skigebied waar volop appartementen zijn. Ik fiets nog verder omhoog want daar is een camping. Gevonden en sta op mooi plekje. In Noorwegen was het soms mooi maar deze mag er ook zijn. Nog net niet de top gehaald, die is 1 km verder en dat gaat morgen zeker lukken. Zit nu op ongeveer 1600 m hoogte dus best aardig omhoog gegaan vandaag. Tijdens klimmen denk je soms: waar ben ik mee bezig maar als je dan boven bent, geeft dat toch een kik, weer gehaald en vergeet je alle moeite.

Op teller ongeveer 45 km denk ik, helaas kon mijn km teller schijnbaar niet tegen al de regen van gisteren. Maar beter die dan mijn navigatie, die doet het gelukkig nog.

Mooi Willy. De kuitspieren doen goed hun werk. Mooie foto's. Geniet ervan. Thuis gaat het werk ook gewoon door. Tuin gemaaid en diepvries weer vol.

Mariska 2021-07-14 19:21:46

prachtige foto s zegt anton bij die ene foto zou er maar tussen door gaan als het kan groetjes uit het regende raalte

diny 2021-07-14 21:25:05

Mooi uitzicht daar, geniet er van 🏕️

Edwin 2021-07-14 21:52:40

Succes Willy , knap werk .