De steile Col de Péquère , gemiddeld 11,8 % met Max 18 % 🚵‍♂️💪

Frankrijk, Le Port

Vanmorgen vroeg wakker want wilde op tijd vertrekken omdat de steilste col van de hele route moest bedwongen worden. Fietsend of lopend, je leest het zo.
Maar daarvoor zat eerst nog een andere Col d'Agnes . Eentje die je ook zo maar niet even op fietst, gemiddeld ook 9%. Half 8 op pad, de zon scheen al zat ik nog in de schaduwkant van de bergen. Wel mooi, minder warm. Onderaan door bos maar laatste deel weer meer uitzicht. Op top is weinig te beleven dus jack aan en afdalen. Terwijl het thuisfront zit te zuchten van de warmte, had ik het gewoon koud. In Massat was lokaal marktje en daar stuk appeltaart gekocht. Moet zo energie hebben. Vervolgens begon de beruchte klim, eigenlijk bestaat die uit meerdere cols. De eerste 5km ga je naar de Col des Caougnous ( niet al te moeilijk) en dan moet je links af de Péquère op, 3,6 km lang. Zie meteen al dat die vrij steil omhoog gaat. Dus eerst maar even wat eten en drinken. En dan laagste versnelling en trappen. Begin is zeer lastig en zie de hoge percentages al op mijn GPS. Maar geleidelijk wennen de benen hieraan en dan ben ik net een diesel, gewoon doorgaan en zelfde tempo. Stoppen heeft ook weinig zin, wordt dan heel moeilijk om weer op te stappen en de gang erin te krijgen. Km na km gaat voorbij en warempel, ik kom boven zonder af te stappen! Wel drijfnat, niet van de regen maar van het zweet😂.
Even zitten uithijgen en dan weer verder, een zeer lange mooie afdaling. Wel een km of 15 benen stilhouden. Mooie beloning. Helaas is het zondag en in de dorpjes sjeik doorkom is helemaal niks te krijgen. Je ziet ook bijna geen mens op straat. Wel moet ik ondertussen nog over 3 colletjes maar die stellen niks voor. Het wordt steeds vlakker en de Pyreneeën laat ik bijna achter me. Wel veranderd het weer, onweer in de verte, donkere wolken en af en toe paar spetters. Ik kom er nog altijd goed vanaf.
Campings waren vandaag schaars en moest dus nog aantal km verder. Helaas, eerste plaatsje geen camping meer. Volgende dan maar 6km verder. Blijkt pas in juli open te gaan. Wat nu? Had er al ruim 100 km opzitten. Maar even kijken naar een kamer en die was er nog. Zit nu bij Chambre Sophie en aardig welkom geheten. Logeert ook een Belgische dus kunnen weer beetje Nederlands praten. Net pizza gehaald bij heel klein zaakje en morgen vroeg is er weer ontbijt.
Op teller 114km, totaal sta ik nu op 2028!!( volgens boekje zit ik op 1952.)
Aantal cols vandaag: 6, totaal nu 44. Ben nu 3 weken onderweg en zit nog steeds redelijk goed met mijn 100km per dag.
A Demain!

Zo dat heb je maar weer mooi geflikt zonder lopen die berg op. Het klopt stuur die regen maar deze kant op met koeler weer. Succes morgen

Betsy 2023-06-11 21:32:29

Goed gedaan. Knap werk. Ga zo door. Jebent al bijna op de helft. 🥳🥳

Ria. 2023-06-11 21:46:53

Dat was weer een hele kluif zo te lezen. Netjes dat je hem zonder afstappen hebt gehaald.💪🏻

Peter 2023-06-11 21:50:55

Knap gedaan Willy! 👏🏻💪🏼

Anneke 2023-06-11 22:02:32

Wij sluiten ons helemaal aan bij de vorige berichtjes, nogmaals heel knap en zonder af te stappen, veel succes verder, groetjes

Henk en Mariët 2023-06-11 22:11:16

👍

Jan 2023-06-12 07:39:34

Knap gedaan. En dat zonder afstappen.👍👍