Tempelhof

Duitsland, Berlijn

Na het ontbijt begint de dag met een flinke wandeling richting Tempelhof , het voormalige vliegveld van Berlijn. Een vliegveld met een bewogen geschiedenis . Gesloten sinds 2008, en daarna getransformeerd tot een gigantisch park waar ook regelmatig evenementen worden georganiseerd. Teruggegeven aan de bevolking zeg maar. Als je langs de luchthavengebouwen loopt is het best imposant, de architectuur nogal overweldigend. Maar de start- en landingsbanen van het vliegveld en de omgeving zelf, het park zeg maar, zijn kalig, er lopen wat mensen maar dat is het dan ook wel als wij er zijn. Het heet iets enorm verlatens. We brengen er een klein halfuurtje door, het terrein zelf is gigantisch.

Daarna vervolgen we onze weg richting KaDaWe . Het fameuze warenhuis van Berlijn in de tijd dat de muur nog stond, met de status die Bijenkorf bij ons misschien heeft maar dan nog wat grootser. Ik heb mijn zinnen gezet op de Champagnebar aldaar, maar als we er zijn vind ik het er troosteloos uitzien, bovendien leeg, dus we slaan de champagne ook maar over. Eigenlijk hou ik toch helemaal niet van dergelijke gigantische warenhuizen en/of malls: in eerste instantie lijkt het aantrekkelijk maar elke keer als ik er kom valt het enorm tegen, ik zie ook nooit iets wat ik er zou willen kopen of zo.

Eenmaal terug in het hotel, na een wandeling van in totaal ongeveer 17 kilometer, het gebruikelijke ritueel van relaxen en het middagbezoek aan "The Level" lounge. Daarna het voor mij zo ongeveer verplichtte bezoek aan een restaurant waar schnitzels worden geserveerd. De keuze valt op Schnitzelei , en de Wiener schnitzel die ik daar eet, gemaakt van kalfsschnitzel, is werkelijk heerlijk. Er zullen meer restaurants zijn in Berlijn waar je dergelijks schnitzels kunt eten maar hier is het gewoon echt goed.