Rotondes

Portugal, Castro Marim

In Spanje, en ook in Portugal trouwens, zijn ze gek op rotondes. Ik begrijp dat wel, ze zijn natuurlijk veiliger dan gewone kruispunten, veelzijdiger dan kruispunten (meer dan drie afslagen mogelijk), en vooral ook goedkoper (geen dure verkeersregelinstallaties nodig). Punt is alleen: wat doe je met dat gekke stukje ongebruikte grond in het midden. Welnu, daar kun je van alles mee, zie bijvoorbeeld ook https://www.spanjevandaag.com/17/11/2022/vreemdste-en-lelijkste-rotondes-van-spanje/. Ik geef toe dat ik zulke bijzondere niet heb gezien, maar het viel me wel op dat er vaak kunstwerken op worden geplaatst, zie de foto’s voor een selectie van wat we tegenkwamen.

Overigens. De verkeersregels die ze er hanteren zijn net even wat anders dan in Nederland. Over het algemeen bestaan rotondes hier uit twee rijstroken. De rechterrijstrook gebruik je alleen als je direct daarna weer de rotonde verlaat, over de eerste afslag dus. In alle andere gevallen gebruik je de linkerrijstrook, dus ook als je zeg maar gewoon rechtdoor rijdt. Dat zorgt voor Nederlandse automobilisten voor vreemde situaties: je staat echt wel vreemd te kijken als iemand op de rijstrook links naast je ineens voor je langs scheurt en de afslag neemt. Maar goed, als je dat eenmaal weet dan kun je er rekening mee houden.

Wat apart maar geen draaiend huis zoals in Tilburg.

Els 2022-12-22 23:31:47

Voor zo'n gitaar hoef je niet naar Spanje... https://goo.gl/maps/rLVmhTLNywPYcqyMA

Jeroen 2022-12-23 07:28:23

Wat een mooie rotondes. Daar is over nagedacht. Ken jij trouwens die rotonde bij Hoek van Holland met die grote strandstoelen? Krijg je nog meer zin om naar het strand te gaan.

Anne 2022-12-23 07:54:58

Nu staan jullie echt in zen-stand volgens mij

Vincent 2022-12-23 08:46:20

@Els: die had hier niet misstaan, denk ik! @Jeroen: nee dat klopt, het is vast geen "typisch Spaans" fenomeen.... @Anne: nee die ken ik niet. @Vincent: de meeste van deze foto's zijn al enkele maanden geleden gemaakt.