Van Itziar naar Etxebarria

Spanje, Deba

Als we opstaan is het al duidelijk dat het een mooie, zonnige dag gaat worden. Het ontbijt in het hotel is niet noemenswaardig, zeker niet als je het vergelijkt met gisteren. Twee toastjes met jam, glaasje jus d’orange, kopje koffie (die laatste dan wel weer erg goed, zoals eigenlijk overal hier), dat was het dan wel. Het wordt een lange dag, dus om 8:30 uur zijn we weg.

En deze etappe is erg mooi maar wel zwaar, de zwaarste tot nu toe. Doordat het warm is, én lang. We dalen af naar Deba en daarna is het direct bergopwaarts het binnenland in. Stijgen, en dalen. Onderweg doen we het op het fruit en de repen die we hebben meegenomen, en een broodje en een kopje koffie dat we in een van de weinige tentjes die we tegenkomen scoren. Die “tentjes” zijn er trouwens weinig en meestal zijn ze ook nog eens gesloten zodra je ze passeert. Ook dat is Spanje.

Het is warm, erg warm, en de tocht is lang. We verbruiken zo’n drie liter water. Maar de lichamen houden zich goed, onze conditie is ook best goed zoals ik in het verslag van gisteren al meldde. Geen spierpijn whatsoever, toch redelijk moeiteloos de stijgingen doorstaan, en ook de voeten houden zich goed. Je voelt ze wel, aan het einde. En we zijn blij als we, na bijna 30 kilometer te hebben gelopen, arriveren in Hotel Antsotegi (http://www.antsotegi.com/ ) wat een werkelijk prachtig hotel is, Twin Peaks eat your heart out, qua stijl dan.

We arriveren om 16:00 uur en dat is helaas, helaas, nét te laat voor de lunch. Lunchtijd in Spanje is van pak ‘m beet 13:30 tot 16:00, buiten die tijden is alles dicht, of slapen de koks inmiddels. Da’s jammer want we hadden nog wel een hapje gelust. We doen het met wat snacks (olijven en chips) en een glaasje wijn.

Het diner is ok-ish, de muziek te luid, de bediening te populair en inflexibel. Grappig dat een drietal tweetallen peregrino’s (toevallig: Frans, Duits, en Engels) die we onderweg ook al tegenkwamen net als wij stipt om 19:30 aan tafel zitten. Pas rond 21:00, 21:30 uur stroomt het restaurant vol met Spanjaarden, gezellig luidruchtig als altijd.

Heerlijk om te lezen weer! reisboek schrijven?

Leo 2021-09-12 18:06:42

en wat meer foto's graag :)

Leo 2021-09-12 18:28:35

Zo fijn om te lezen net of je erbij bent.Morgen Pollo?

Els 2021-09-12 19:17:38

Beetje te weing materiaal voor een reisboek Leo, het zijn maar schrijfseltjes :-) Misschien moet jij eens een boek/tekst schrijven over de Willem Ruys!

nico-plat 2021-09-12 22:37:51

Zelfde probleem broer, in mijn geval was ik nog wat te klein om veel op te slaan, mijn herinneringen zijn fragmentarisch, de krulvormige roomboter bij het ontbijt bijvoorbeeld, samen met Anneke onze handen wassen in Australie, valpartij met Joke op de step (of fiets) (Joke meer schade dan ik) na school, in mijn broek poepen onderweg omdat het te lang duurde voor we weer (lopend) thuis waren van school haha