Ik had me verheugd op een terugtocht per boot van Kaub naar Koblenz, maar helaas dat bleek zo eenvoudig nog niet. Er was in ieder geval geen boot te vinden die in de ochtend vertrekt uit Kaub en dan helemaal door vaart naar Koblenz. Jammer.
Dus we vielen terug op de trein. Die gaat om het uur maar juist ónze trein had precies een half uur vertraging. Ook jammer. Maar goed we hadden de tijd, rond het middaguur waren we in Koblenz, rugzakken in de auto gedropt (die er gelukkig nog stond, je weet maar nooit), lokale dependance van het Ludwigmuseum bezocht (weinig bijzonder), en heerlijk geluncht op een pleintje nabij het museum. Life is good op zo’n moment en Koblenz een heerlijk relaxte, rustige stad.
Daarna met de auto naar Keulen gereden alwaar we in het Hyatt Regency hotel (
https://www.hyatt.com/en-US/hotel/germany/hyatt-regency-cologne/colog ) verblijven voor twee nachten. Het blijkt een heerlijk hotel, met grote, stille kamers met goed werkende airco en goede bedden, een fijn zwembad en sauna, een fantastisch ontbijt en idem restaurants. We eten twee avonden achter elkaar in “The glasshouse”.
Op zaterdag wandelen we wat door de stad, maar daar is het eigenlijk te warm voor, en bezoeken we het Ludwig Museum (
https://www.museum-ludwig.de/ ) waar onder meer een tentoonstelling van de lokale (en daarom misschien onbekende?) kunstenares Ursula Schultze-Bluhm te zien is. Aan het begin van de tentoonstelling krijgen we een waarschuwing voor de bezoeker te lezen. Ik verwacht dat het museum ons wil beschermen tegen een onverwachte confrontatie met porno of geweld, maar nee: Ursula blijkt in de jaren ‘60 wel eens bont en veren voor haar werk te hebben gebruikt. Dat we dat maar even weten, en we kunnen dus nog omkeren (ik vraag me af wat er zou gebeuren als je bij de kassa je geld terug zou vragen omdat je er geen rekening mee had gehouden in het museum met bont en veren te worden geconfronteerd). Natuurlijk heeft ze volledig afstand van genomen van haar onethische gedrag toentertijd, want anders zouden we haar waarschijnlijk alsnog postuum cancellen, maar we zijn dus gewaarschuwd. Het werk is overigens zwak en zonder zeggingskracht, maar productief was ze wel want ze neemt een volledige verdieping van het Ludwig in beslag. De vaste collectie van het museum die we daarna bekijken is overigens heel goed en altijd een bezoek waard.
Morgen wieder zu Hause! En voor nu einde van dit reisblog.
Geschreven door Nico-plat