Stupa Benalmádena

Spanje, Benalmádena

In de bergen bij Benalmádena vind je een bouwwerk dat je niet direct in Spanje verwacht: een stupa. Stupa’s kennen we natuurlijk nog wel van onze reizen naar Thailand, Cambodja en Myanmar. Het zijn monumenten die vrede, rijkdom (niet persé in materiële zin) en harmonie representeren. Deze stupa is de “Stupa de Benalmádena” (https://www.stupabenalmadena.org/en/ en https://cutt.ly/A1bab1q ), neergezet door Kunzig Shamar Rinpoche, die dat 16 keer eerder deed in Europa met als doel het boeddhisme verder te verspreiden. Hij stierf in 2003, toevalligerwijs ook het jaar dat deze stupa werd gebouwd.

De stupa is zichtbaar vanaf de kustlijn, je kunt er eigenlijk niet om heen. Is het een toeristische trekpleister? Ja hoor, natuurlijk. Maar toch wilden we de stupa bezoeken en dan natuurlijk gewoon lopend. De hele tocht is ongeveer 12 kilometer bij elkaar, een behoorlijk stukje omhoog ook maar dat doen we momenteel vlot. De conditie is best goed. De tocht voert door de wijk Higuerón, die uitsluitend lijkt te bestaan uit luxe appartementen en villa’s, de meeste verlaten zo in deze “off season” periode. Levendig en aantrekkelijk is het er eigenlijk niet, het is een gevoel van eenzaamheid dat overheerst, maar dan wel eenzaamheid in luxe :-).

Wat prachtig.

Els 2022-11-28 20:17:19

Wat is het daar mooi, Nico en Michel. Droog maar ook groen. En prachtige blauwe wit gepoetste wolkenluchten.

Myriam 2022-11-28 21:07:03

Heerlijk hoor! tikkie jaloers ook, grauw en koud hier brrrr

Leo 2022-11-28 22:29:35

@Myriam: ja de luchten vallen me hier ook in positieve zin op. Beetje dor landschap ook wel soms, hoor, de foto's laten wel de goede dingen zien, vaak. Maar zo rond deze tijd van het jaar is de temperatuur erg aangenaam (niet te warm, niet te koud), in combinatie met de zon maakt het het allemaal zeer de moeite waard.

nico-plat 2022-11-28 23:02:18

@Leo: het grauwe weer in Nederland was voor mij een van de belangrijkste redenen om NL in deze periode te ontvluchten.

nico-plat 2022-11-28 23:04:42

Ik kende dit fenomeen niet. Interessant verhaal mannen