Algarve

Portugal, Albufeira

Als ik het zo moet samenvatten op deze laatste dag voordat we teruggaan naar Spanje dan kan ik toch wel zeggen dat de Algarve matig is bevallen. Ja, de natuur was prachtig: de kliffen aan de kust, de groene natuur: wow! Het weer was redelijk (prima temperatuur maar vaak bewolkt en regelmatig regen, gaf het een beetje een grauwe indruk), de plaatsjes die we bezochten weliswaar relaxed maar toch nogal aan de saaie kant, vaak wel “rustiek” of “pitoresque”, of hoe je dat ook noemen wilt, maar soms toch ook wel gewoon ronduit lelijk (Albufeira en Faro). Ik kan het niet mooier maken dan dat het is. We hadden ook pech met de accommodatie. Ik vond de mensen wat aan de vlakke kant. De algehele sfeer beviel me gewoon niet zo. Je kunt zeggen van de Spanjaarden wat je wilt, maar temperamentvol zijn ze zeker. Ik weet het, je kunt een hele landstreek niet zomaar terzijde schuiven, maar het was het gewoon niet voor mij.

Was het dan alleen maar ellende de afgelopen dagen? Nee hoor. We hebben een prettige, maar niet erg mooie, rondwandeling gemaakt bij Albufeira. En in Faro bezochten we de beroemde en door sommigen macaber genoemde “Capelo dos Ossos” (Bone Chapel; https://www.algarve-tourist.com/Faro/Cepela-dos-Ossos-faro.html ). Daar raakten we bij toeval aan de praat met een Nederlands stel. Er was direct een klik, zeker drie kwartier staan te praten, aangestaard door de vele schedels van monniken in de kapel. Ze hadden van reizen hun leven gemaakt en het was aanstekelijk om te horen. We gaan ze zeker opzoeken als ze weer een keer in Nederland zijn.

Op naar het volgende avontuur.

Els 2022-12-20 20:29:43

Fijn weer zo, inderdaad, Faro heeft niet veel moois. Het oude gedeelte is wel mooi maar dan heb je het gehad. Ik ga altijd naar santa Barbara de Nexe. Mijn vriendin heeft daar een huis. Jullie komen zo ook op veel plaatsen. Geniet ze nog.