Fuengirola

Spanje, Fuengirola

Inmiddels zitten we zo’n kleine twee weken in Fuengirola (https://www.fuengirola.es/ ), een badplaats aan de Costa del Sol ten westen van Málaga, en dat past in het rijtje Torremolinos, Benalmádena en Marbella (ook allemaal bezocht inmiddels), elk met zijn eigen charmes, accenten, en eigenaardigheden. Allen worden ze door de belangrijkste en langste snelweg in Spanje, de AP7, bijna de zee in gedrukt. Allen zijn, ook nog half november, druk met toeristen. En het is er warm. Behoorlijk warm. Zoals elke zichzelf respecterende Spaanse plaats (ironisch bedoeld, dat begrijpen jullie) is er een kasteel (met toren), en een stierenvechtersarena (“Plaza de Toros”; geen waarneembare activiteit gelukkig). Als bonus is er hier bovendien een dierentuin (Bioparc Fuengirola; https://www.bioparcfuengirola.es/ ). Ben ik niet persé fan van, maar deze is mooi want enorm “lush” en met veel ruimte voor de dieren. Nog een bonus is de directe treinverbinding met Málaga (reisduur 44 minuten, stop ook bij het vliegveld ongeveer halverwege) wat gewoon erg handig is mocht je hier op regelmatige basis willen komen.

De geometrie van Fuengirola is langgerekt, met veel kleine straatjes. Dat maakt het er nogal nauw en bedrukt, en Michel vindt het er nogal vies. Daar heeft hij dan wel een beetje gelijk in. Toch bevalt het me hier wel. Het appartement (Caleyro Boutique Apartments: http://caleyroapartamentos.com/en/index ) waar we zitten is echt heel prettig. Niet heel groot (52 vierkante meter) maar nieuw, met alles erop en eraan. Alles werkt, niets valt uit elkaar, en over alles is nagedacht. Het wordt regelmatig schoongemaakt. Het beheer van het complex is in Noorse handen en dat merk je. Heel punctueel en netjes, attent. We werden uitgenodigd voor een gratis saunabezoek (wel gedaan) en deelname aan gemeenschappelijke paella-maaltijd (niet gedaan). Echt helemaal niets op aan te merken. Het gebouw bevindt zich in een rustige straat, ja natuurlijk wel weer met een school (met bijbehorend schoolplein) net verderop, dus helemaal rustig is het er nu ook weer niet. Maar dat zijn van die geluiden die erbij horen. Het strand is 300 meter verderop. Laagdrempelig genoeg zodat ik mijn (bijna) dagelijkse duik in de zee kan voortzetten.

Nog een leuk wistjedatje. In Spanje vind je overal vuilcontainers op straat die dan elke avond worden geleegd. In sommige plaatsen, zoals hier in Fuengirola, zijn er "ingezonken" modellen die het straatbeeld minder ontsieren. In Rotterdam heb je die ook maar daar worden ze met veel kabaal aan een takel omhoog gesjord. Hier stijgen ze via een ingebouwd mechanisme vrijwel geruisloos (op het geluid van de vuilniswagen na dan) uit de straat omhoog en kunnen dan eenvoudig door de vuilnismannen worden geleegd.

Ik ben stik jaloers. Wij waren daar voor het eerst in 1969 met Jean-Pierre.

Ank 2022-11-17 20:45:42

Leuk verslag, om jaloers op te zijn Laatste foto vinden we wel heel vies😉

Joke en Jeanne-Marie 2022-11-17 21:05:59

Wat een fijn leven,geniet er lekker van.xx

Els 2022-11-17 23:38:44

Heb je ook nagevraagd wat het backup systeem is voor als de vuillift niet werkt?

Vincent 2022-11-18 14:13:03

@Vincent: nee. Spaans sprekende vuilnismannen in actie laat ik altijd respectvol met rust :-)

nico-plat 2022-11-18 17:52:39

Heel fijn dat het weer nog steeds goed is. Geniet ervan, alhoewel, duikje in de zee?? Ik ga naar familie in Alora. Van 14 december tot 12 januari, misschien, duikje in het zwembad. Maar dan moet het water toch wel 20 gr. zijn brrr Nog een fijn tijd vriendjes.

Marianne Kuis 2022-11-22 10:29:56

Trouwens, weer prachtige foto's.

Marianne Kuis 2022-11-22 10:31:50

@Marianne: heerlijk dat je een maand naar Alora gaat, heel veel plezier daar, en ik hoop dat het zwembad warm genoeg is zodat je toch een duik kunt nemen!