Granada

Spanje, Granada

Wie Granada zegt, zegt Alhambra. Toch gingen wij daar niet heen want er waren simpelweg geen kaarten meer te verkrijgen. Jammer? Nee niet jammer, en ook niet iets om lang bij stil te blijven staan. Er is zat te zien in Granada, en het is sowieso een hele aangename stad. Het Alhambra loopt niet weg en ook al zien we het nooit dan is dat ook prima. Goed, dat is eruit, en we hebben het er niet meer over.

Wat deden we dan wel? Nou we verkenden verschillende delen van de stad, zowel het centrum, als de “oude stad”, als nabij het centrum gelegen wijken waar meer rust was. Allemaal prettig. We bezochten de plaatselijke kathedraal en nog iets anders wat erop leek. We aten veel en goed, heel goed zelfs. We hebben nergens slecht of ook maar middelmatig gegeten. En voor hele redelijke prijzen ook nog eens.

En we bezochten – maar dat was toeval – drie kloosters. Het eerste was het “Monasterio Santa Isabel Real” (https://staisabellareal.es/ ). We zijn er niet in geweest maar wat wel grappig was en wat wij in eerste instantie niet door hadden was dat je etenswaren kon bestellen via een merkwaardig luikje met daarachter een draaischijf. Je kon dan je bestelling doorgeven maar de non die je bestelling aannam kreeg je nooit te zien. Zodra het klaar was draaide de schijf en kreeg je zonder ook maar enige vorm van visueel contact de bestelling voorgeschoteld. Deed me denken aan de monastieke afzondering waar ik indertijd in Fara Sabina ook al kennis van had genomen.

Het tweede klooster was het “Monasterio San Jerónimo” (https://ticketsgranadacristiana.com/es/monumentos/monasterio-de-san-jeronimo/ ). Prachtig. De man bij de kassa was nors en behandelde ons onaardig. Waarom, vraag je je af. Vriendelijk kan toch ook. Toen we later terugliepen langs diezelfde kassa naar de uitgang viel me op dat hij hetzelfde deed met een oude man, ik kon niet horen waar het dispuut over ging. Waarschijnlijk nergens over. Ik bedacht me dat Spanjaarden eigenlijk in twee categorieën zijn in te delen: de supervriendelijke (en die zijn er heel erg veel, in de meerderheid schat ik zelfs), en de norse, onvriendelijke. Toch is dat laatste niet erg, want ze bedoelen het nooit persoonlijk, is mijn indruk. Zo zijn ze gewoon en zo doen ze tegen iedereen. In ieder geval zit er wat emotie in zo’n houding, denk ik dan. Ik geef hier de voorkeur aan boven lompheid, of een “could not care less even if you dropped dead before my feet” houding die je beiden naar mijn gevoel in Nederland steeds vaker tegen komt.

Het derde klooster was het “Monasterio de la Cartuja” (https://cartujadegranada.com/ ). Dat was wel de mooiste van de drie hoor. Kloosters hier (en waarschijnlijk elders ook, ik weet verder weinig van kloosters) hebben hier een klassieke opbouw. Vierkant centraal plein liefst volgebouwd met sinaasappelbomen. De ruimtes erom heen zijn gebedsruimtes. Aan een van de zijden een grote kerk. That’s it.

Druk was het wel in Granada, trouwens. Dat komt niet alleen door de aanwezigheid van de trekpleister Alhambra, maar ook doordat het komende dinsdag (1 november) Allerheiligen is (https://www.spanjeweetjes.nl/festiviteiten/allerheiligen-1-november-is-in-spanje-een-nationale-feestdag/ ). En dat wordt in Spanje uitgebreid gevierd (note to self: oppassen dan, want dan is er vast geen supermarkt of wat dan ook open en zijn alle restaurants druk). In de aanloop hier naartoe hebbende Spanjaarden een lang weekend, en wat doen Spanjaarden als ze vrij zijn? Juist: dan trommelen ze de hele familie op en gaan ze uitgebreid (en luidruchtig) met elkaar eten. De onnozele toerist kan dan vergeten dat hij/zij zo maar ergens kan aanschuiven in een restaurant.

Maar goed, al met al was Granada een prettige ervaring. Het hotel waarin we verbleven (hotel “Sarray”; https://www.hotelgranadasaray.com/en/ ) was ook prima, niets bijzonders maar fijne kamers, prettig personeel, en bovenal een veel beter bed dan waarop we de afgelopen twee weken hadden geslapen.

Weer mooie foto’s en een heerlijk verhaal,het blijft genieten Nico,net of je er bij bent.

Els 2022-10-30 19:56:23

Leuk om te lezen , Nico!!

Juul 2022-10-30 20:49:07

Prachtig die kloosters!

Leo 2022-10-30 23:29:32

Wat een schitterende foto's! Die ene foto met die mevrouw onderin met d'r mond wagenwijd open, geweldig! Maar zo heb ik ongeveer ook naar de foto's gekeken! Thanks for sharing!

Lizzy 2022-10-31 06:53:25

Altijd bijzondere die klooster maar dat er een bij was met een Mac don

Ank 2022-10-31 07:32:31

Vervolg met een Mac Donald systeem was wel heel bijzonder😂

Ank 2022-10-31 07:33:26

Alweer prachtig allemaal, schitterende foto's en is weer fijn om te lezen. 🤗

Marianne Kuis 2022-10-31 08:42:03

Wat een overdadige, rijke interieurs zeg. Vooral die laatste, prachtige kleuren. Ben trouwens ook gek op van dat plaveisel van allemaal kleine steentjes in vormen gelegd😍, Alleen met platte schoenen te belopen, niet met hakjes 😘 mooi verslag